ویروس کرونا جان یکی دیگر از سرمایه‌های علمی افغانستان را گرفت

محمدرسول باوری، باستان‌شناس شناخته‌شده افغانستان، استاد پوهنتون و معاون پیشین وزیر اطلاعات و فرهنگ در سن ۶۴ سالگی درگذشت.

محمدرسول باوری، باستان‌شناس شناخته‌شده افغانستان، استاد پوهنتون و معاون پیشین وزیر اطلاعات و فرهنگ در سن ۶۴ سالگی درگذشت.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان مرگ وی را تأیید کرده و گفته که آقای باوری به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده بود.

محمدصابر مومند، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "با اندوه فراوان اطلاع حاصل کردیم که محمدرسول باوری، باستان‌شناس مشهور، استاد پوهنتون کابل و معاون پیشین وزارت اطلاعات و فرهنگ درگذشت. استاد باوری در طول فعالیت خود به عنوان معاون فرهنگی وظیفه انجام داد، خدمات ارزنده‌ای را در توسعه هنر، فرهنگ و بناهای تاریخی افغانستان کرد."

اما آقای مومند در باره زمان و محل مرگ آقای باوری توضیح نداد.

محمدصابر مومند، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

محمدرسول باوری از چهره‌های مطرح فرهنگی افغانستان بود. وی در بخش نصاب تعلیمی وزارت معارف کار و کتاب‌های درسی بسیاری را تألیف کرد.

وی همچنین آثار زیادی در زمینه باستان‌شناسی دارد.

شخصیت‌های فرهنگی افغانستان مرگ وی را یک ضایعه بزرگ علمی و فرهنگی برای افغانستان دانسته‌اند.

صدیق‌الله بدر عضو ارشد گروه رسانه‌ای کلید، خبرنگار و نویسنده: "استاد پوهاند محمدرسول باوری یکی از چهره‌های نام‌دار و شاخص در باستان‌شناسی شمرده می‌شود‌. مرگ او یک ضایعه جبران‌ناپذیر برای افغانستان و مردم افغانستان است. پوهاند محمد رسول باوری در طی حیاتش ده‌ها کتاب و رساله در مورد افغانستان باستان نوشته، باستان‌شناسی را تشریح کرده، اصول و میتودهای آنرا برجسته کرد."

همچنین دو روز پیش فضل‌الله مجددی، نماینده پیشین در ولسی جرگه هم در اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. او در چند ولایت به عنوان والی هم کار کرده بود. آقای مجدی از فرماندهان جهادی بود.

پیشتر از آن چهارشنبه گذشته نظر زلمی، یکی از آموزگاران مشهور راهنمایی کانکور افغانستان، نیز به دلیل بیماری کووید-۱۹ جان باخت.

در چند روز گذشته این سومین چهره سرشناس افغانستان بود که در ابتلا به ویروس کرونا جانش را از دست داد.

ویروس کرونا در سال گذشته نیز جان تعدادی از چهره‌های برجسته سیاسی و فرهنگی افغانستان را گرفت. برخی از خانواده‌های آنان این موضوع را تایید و برخی دیگر پنهان کردند.