شهروندان کابل: فرمان بسته‌شدن مکان‌های عمومی در کابل، هنوز عملی نشده است

ازدحام در شهر کابل در زمان اعلام شدن قرنطین.

شماری از شهریان کابل می‌گویند که با گذشت چندین روز از اعلام دولت مبنی بر بسته‌شدن تالارهای عروسی، پارک‌ها و دیگر مکان‌های عمومی، هنوز هم این تصمیم دولت عملی نشده است.

پارک بی‌بی ساره در منطقۀ خیرخانۀ شهر کابل همچنان مزدحم است و با وجود هشدارهای وزارت صحت عامه، باشندگان محل گروه گروه برای گذاشتن وقت خود به این پارک می‌آیند.

ازدحام در این پارک در ساعتی پس از ظهر بیشتر می‌شود و بیشتر مردم بدون استفاده از ماسک و رعایت دیگر نکات بهداشتی از جمله فاصلۀ جسمی در این پارک گرد هم می‌آیند.

محمد سالم، کارمند ریاست سرسبزی کابل که مشغول پاک‌کاری در این پارک است به رادیو آزادی می‌گوید که تجمع افراد در این پارک زیاد است و بیشتر مردم توجهی به نکات بهداشتی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا ندارند: "از طرف دیگر خو تجمع مردم بسیار زیاد است. هر چند توصیه بخاطر نکات بهداشتی زیاد می‌شود، اما مردم توجه ندارند و بی‌باک هستند. از طرف دیگر در زیر سایه‌بان‌ها هیچ جایی به نشستن خالی نمی‌ماند و پیاده‌روها هم همین‌طور، فکر می‌کنی که بازار است."

از سوی دیگر محمداسحاق فاکر غوری، استاد دانشگاه که در اوایل صبح برای گذشتاندن وقت خود به این پارک آمده، به رادیو آزادی گفت که قرنطین تنها به نهادهای تحصیلی و آموزشی شده و در دیگر محلات تجمع مردم از جمله تالارهای عروسی، پارک‌ها و بازارها قرنطین رعایت نمی‌شود: "قرنطین را تنها محدود به نهادهای تعلیمی و تحصیلی نکنیم، اگر دولت ما قرنطین می‌کند باید تمام تجمعات را قرنطین کند و مردم را از رجوع به محلات ازدحام باز بدارد. خصوصاً ملی بس‌ها که مردم تا دهن دروازه‌شان آویزان هستند، همین‌طور ده‌افغانان، کوته‌سنگی و داخل پارک‌ها ازدحام است."

آرشیف، یکی از تالارهای عروسی در کابل

این درحالی است که در ۲۴ ساعت گذشته ۹۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان باختند و ۱۷۲۲ رویداد جدید ویروس کرونا نیز ثبت شده است.

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که این وزارت در راستای ایجاد محدودیت بر مکان‌های عمومی تخنیکی عمل می‌کند و در راستای اجرای فیصله‌های این وزارت شاروالی‌ها و دیگر اداره‌ها کار می‌کنند.

غلام دستگیر نظری، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "وزارت صحت عامۀ افغانستان منحیث وزارت تخنیکی موضوع بسته‌شدن و پیشنهاد بسته‌شدن اماکن عمومی را به شاروالی کابل و شاروالی‌های ولایات و ارگان‌های محل داده. مسئولیت نظارت بر بسته شدن و تطبیق موضوع محدودیت‌های وضع شده مربوط به کمیتۀ اضطرار ولایت‌های مربوطه می‌شود که در کابل در راس این کمیته شاروالی کابل و والی قرار دارند."

ازدحام در شهر کابل در زمان اعلام شدن قرنطین.

در همین حال شاروالی کابل می‌گوید که این اداره فیصلۀ وزارت صحت عامه مبنی بر بسته نگهداشتن مکان‌های عمومی از جمله سالون‌های عروسی را عملی کرده است.

سمیرا رسا، سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفت که شاروالی کابل با متخلفان برخورد جدی خواهد کرد: "در صورتی که از سوی مالکان سالون‌های عروسی، رستورانت‌ها، مهمانخانه‌ها و حمام‌ها تخلف صورت می‌گیرد، همکاران ما با این افراد برخورد جدی و قانونی خواهند کرد."

این در حالی است که همه روزه گراف مبتلایان و جان باخته‌گان ویروس کرونا در کشور بلند می‌رود.

بر اساس آمارهای رسمی از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا تا کنون ۹۶۵۳۱ تن به این ویروس مبتلا شده و ۳۸۴۲ تن دیگر نیز جان باخته اند.