هیواد: اوضاع افغانستان باید به‌‌گونه جدی کنترل شود

روزنامه‌های چاپ کابل

  • هیواد

روزنامه هیواد در سرمقاله خود نوشته است که باید اوضاع افغانستان به‌ گونه جدی کنترل شود.

در سرمقاله این روزنامه آمده است که دارایی‌های ملی و دارایی‌های مردم در جنگ‌های اخیر در افغانستان یا به دست طالبان از بین برده شده و یاهم تاراج شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، مقام‌های ارشد سازمان ملل نیز از خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و هشدار داده اند که اگر مذاکرات صلح به نتیجه نرسد، ممکن است یک بحران انسانی در این کشور رخ دهد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، نویسنده تخمین می‌زند که پنج میلیون افغان در حال حاضر در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند و نیز بیش از ۴.۵ میلیون دیگر در داخل آواره شده‌اند.

نویسنده تأکید می‌کند که اکنون به همه روشن شده است که هراس‌افگنی از سوی چه کسی و برای چه چیزی حمایت می‌شود؟ نویسنده دیگر توضیح نداده است بل افزوده است اگر هراس‌افگنان در لانه‌های خود سرکوب شوند و دست این دشمنان برای ادامه جنگ در افغانستان کوتاه شود، صلح فرا می‌رسد و بحران پایان می‌یابد.

  • ویسا

روزنامه ویسا، بر موضوع پناه‌جویان افغان تمرکز کرده است.

ویسا نوشته است، در بیانیه‌ای وزارت امور خارجه آمریكا از همسایگان افغانستان برای میزبانی از پناه‌جویان افغان تشكر كرده و از آن‌ها خواسته است تا مرزهای خود را برای ورود تازه واردان باز نگه دارند.

به گفته نویسنده، این بدان معناست که آمریکایی‌ها اوضاع افغانستان را به گونه‌ای می‌دانند که ممکن است مردم بار دیگر از آن فرار کنند.

نویسنده آخرین اظهارات مقام‌های آمریکایی را ضد جمهوریت خوانده و نوشته که این به نوبه خود چک سفید دیگری بود که آمریکایی‌ها به طالبان دادند.

روزنامه می‌گوید که ایالات متحده از آغاز روند صلح بر تقویت طالبان تمرکز داشته است_ادعایی که برای اثبات آن نویسنده هیچ مدرکی ارایه نکرده است.

این روزنامه به شدت انتقاد می‌كند كه آمریكا نخست طالبان را به صحنه سیاسی جهانی رسانده و توافق نامه دوحه را امضا كرده است، اما اكنون با اعلام بیرون شدن نیروهای خارجی اظهاراتی را بیان می‌کند که کمر دولت و نیروهای نظامی افغانستان را می‌شکند.

  • اطلاعات روز

و روزنامه اطلاعات روز از ادامه جنگ طالبان برضد نیروهای امنیتی در مناطق زرمت و روحانی بابا نوشته که طالبان به جنگ خود در برابر نیروهای افغان ادامه می‌دهند و نه تنها جنگ در آنجا جریان دارد، بلکه این گروه از دو هفته گذشته شاهراه پکتیکا با پکتیا و غزنی را بروی رفت و آمد بسته اند.

در ادامه آمده که برخی مقام‌ها گفته بودند که اتباع پاکستانی نیز در کنار طالبان در برابر نیروهای افغان می‌جنگند.

به گفته این روزنامه، افزون بر تلفات سنگین به هر دو طرف به دلیل درگیری شدید در پکتیا، به گفته مردم محلی، طالبان همچنین چندین منطقه را در مناطق زرمت و روحانی بابا تصرف کرده و ماین‌گذاری کرده‌اند.

روزنامه نوشته است که صدها خانواده از مناطق زرمت و روحانی بابا نیز در نتیجه جنگ آواره شده‌اند.