تحقیق تازه‌: 'شهروندان افغانستان با کوید۱۹ عادی برخورد می‌کنند'

یک شفاخانه درمان بیماران مبتلا به کوید۱۹ در کابل.

در حالی که میزان تلفات ویروس کرونا در افغانستان رو به افزایش است، یافته‌های تازۀ انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان نشان می‌دهد که شهروندان افغانستان به دلیل نداشت آگاهی کافی در بارۀ کوید ۱۹ با آن عادی برخورد می‌کنند.

انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در یک تحقیق تازه‌اش دریافته که شهروندان افغانستان هنوز هم با ویروس کرونا عادی برخورد می‌کنند.

این انستیتوت به روز پنج‌شنبه در نشست خبری‌ای در کابل برخی از این یافته‌هایش را با خبرنگاران در میان گذاشت.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که با گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در افغانستان، شهروندان هنوز هم در مقابل این ویروس بی‌تفاوت هستند.

در این تحقیق حدود ۳۰ هزار فرد بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سال در ۳۴ ولایت افغانستان اشتراک کرده اند.

۶۷ درصد اشتراک کنندگان این تحقیق به این باور هستند که کرونا در افغانستان تنها به نام وجود دارد و آنگونه که تبلیغ می‌شود، نیست.

یکی از تبلیغات دستورهای صحی در مورد پیش‌گیری از مبتلاشدن به ویروس کوید ۱۹ در افغانستان

یافته‌های مهم این تحقیق که در جریان یک سال انجام شده، نشان می‌دهد که در پیوند به کوید ۱۹ آگاهی‌دهی عامه به‌گونۀ کافی وجود ندارد.

نرگس نیازی، یکی از تحقیق‌کنندگان به خبرنگاران گفت: "اداره‌‌های مربوطه باید راهکاری را تهیه کنند که مطابق به‌ظرفیت آگاهی و ذهنی مردم باشد، وزارت صحت عامه باید مطابق به خواست مردم در بارۀ این ویروس آگاهی‌دهی کند. وزارت صحت عامه باید در بخش آگاهی عامه از راهکاری استفاده کند که تاثیرگزاری‌اش بیشتر باشد."

بانو نیازی می‌گوید، بر اساس تحقیقات انجام شده در حال حاضر از ۴ نفر تنها یک نفر از ماسک استفاده می‌کند.

شماری از شهروندان کابل

اما وزارت صحت عامه از اقدامات لازم در بخش آگاهی عامه سخن می‌گوید.

عثمان طاهری، معاون سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت: "وزارت صحت عامه از موج اول ویروس کرونا تا موج سوم آن به مردم آگاهی عامه داده است و تمام مردم می‌دانند که چگونه با ویروس کرونا مبارزه کنند. اما مشکل اینجاست که مردم به توصیه‌‌های صحی توجه نمی‌کنند و توجۀ جدی به آن نمی‌کنند."

از سوی دیگر بر بیناد معلومات وزارت صحت عامۀ افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۱ فرد مبتلا به کوید ۱۹ جان باخته اند و ۲۳۱۳ تن به این ویروس مبتلا شده اند.

یک شفاخانه درمان بیماران مبتلا به کوید۱۹ در کابل.

با ثبت این موارد جدید شمار مجموعی مبتلایان به کوید ۱۹ به ۹۸ هزار و ۸۴۴ تن و شمار جان باختگان به ۳۹۴۳ تن رسیده است.

البته این آمار تنها مربوط به آمار رسمی وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌شود.