وزارت صحت: کمک‌های مالی خارجی در بخش ترک اعتیاد ۸۰ درصد کاهش یافته

آرشیف، یک فرد معتاد به مواد مخدر در کابل

تمویل کننده‌گان خارجی هیچ کمک مالی را برای سال آینده در بخش ترک اعتیاد و کاهش تقاضا به مواد مخدر با افغانستان تعهد نکرده اند.

در کنار مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، کاهش تقاضا به آن و تداوی معتادان مواد مخدر نیز از برنامه‌هایی است که از بیست سال به این‌سو حکومت افغانستان آن را با کمک مالی جامعه جهانی به‌پیش برده است.

حال وزارت صحت عامه از کاهش چشم‌گیر این کمک‌ها در بخش تداوی معتادان در سال جاری و قطع کامل آن در سال آینده مالی خبر میدهد.

عبدالشکور حیدری معاون تخنیکی ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفت، با کاهش این کمک‌ها، برنامه تداوی معتادان شامل بودجه دولتی شده و وزارت‌های صحت عامه و مالیه به پرداخت این بودجه تعهد کرده اند.

او افزود: "تمویل کننده‌گان خارجی، به شمول کولمبو پلان و سایر تمویل کننده‌گان از سال ۲۰۱۵ به این‌سو هر سال ۲۰ تا ۳۰ فیصد در کمک‌های شان کاهش به وجود آورده اند که امروز در کمک‌های شان هشتاد فیصد کاهش دیده می‌شود. برای سال ۲۰۲۲ هیچ تعهدی برای کمک مالی خارجی وجود ندارد."

شماری از معتاد معتادین در کابل

پیش از این برنامه تداوی معتادان و کاهش تقاضا به مواد مخدر در چارچوب پروژه و با کمک مالی خارجی انجام می‌شد که دولت افغانستان نیز در آن سهم مالی و تخنیکی داشت.

در حال حاضر در سراسر افغانستان ۸۴ مرکز تداوی معتادان فعالیت دارد که هر سال در آن حدود ۴۰ هزار معتاد تداوی می‌شوند، اما در این اواخر و هم زمان با کاهش کمک‌ها، گزارش‌های در رابطه به کاهش تعداد این مراکز نیز وجود دارد.

داکتر فرید بزگر مسئول یک موسسه غیردولتی ترک اعتیاد، کاهش امکانات مالی در بخش تداوی معتادان را نگران کننده میداند و میگوید، اگر کمک‌های خارجی و امکانات مالی کاهش یابد، برنامه تداوی معتادان به شدت متاثر خواهد شد.

او افزود: "بودجه و امکانات مالی مستقیماً بالای خدمات تاثیر می‌گذارد. وقتی بودجه کاهش میابد امکانات هم کمتر می‌شود. همین‌گونه وقتی امکانات مالی کمتر شود، تشویق و علاقمندی معتادان برای بستری شده در مراکز ترک اعتیاد کاهش میابد. موضوع دیگر، مسئله کارمندان است. اگر معاش آنان کمتر شود نیز علاقمندی آنان با کار کاهش میابد."

به اساس ارزیابی وزارت صحت عامه از جریان تداوی معتادان در مراکز ترک اعتیاد، تداوی یک معتاد مواد مخدر برای ۴۵ روز در یک مرکز تداوی، در حدود ۲۰ هزار افغانی هزینه دارد. این

در حال است که بیش از شصت فیصد معتادان پس از مرخص شدن از مرکز و ترک مواد مخدر، با گذشت چند مدت دوباره به مواد مخدر رو می‌آورند.

Your browser doesn’t support HTML5

وزارت صحت: کمک‌های مالی خارجی در بخش ترک اعتیاد ۸۰ درصد کاهش یافته