هیواد درباره سفر اشرف غنی به امریکا نوشته است

روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های امروز کابل در مطالب‌های تحلیلی‌شان سفر محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به امریکا و سقوط ولسوالی‌ها به دست طالبان را بررسی کرده‌اند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته است که محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نشستی با چهره‌های سیاسی و جهادی کشور در پیوند به آوردن صلح و بخصوص وضعیت جاری در کشور و سفرش به امریکا مشورت کرد.

روزنامه افزود‌ه‌ که این نشست در حالی برگزار شد که از یک طرف روند گفتگوها با طالبان در قطر متوقف شده و از سوی دیگر جنگ شدت گرفته است.

به نوشته روزنامه، پس از آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تلاش‌ها برای گشودن باب جدید مشارکت و همکاری با امریکا، ناتو و جامعه جهانی در جریان است.

به باور نویسنده هیواد‌، در این نشست ارگ تاکید شد که پروسه صلح اولویت حکومت افغانستان است و تمام گام‌های آینده برای این روند با تفاهم و اجماع برداشته می‌شود.

نویسنده به این باور است که پاکستان از تروریزم حمایت می‌کند و نگران دیدار غنی و بایدن است. به نوشته هیواد، این نگرانی در اظهارات اخیر وزیر خارجه پاکستان واضح شد.

  • مسیر

اما روزنامه مسیر نوشته است که محمداشرف غنی در سفر به امریکا چند خواست مشخص خواهد داشت. به نظر روزنامه، ادامه کمک‌ها با حکومت فعلی خواست نخست اشرف غنی است، اما امریکا بارها گفته که به کمک‌هایش ادامه می‌دهد، ولی در افغانستان توافقی به میان آید که طالبان هم در آن شریک باشند.

نویسنده افزوده که خواست دیگر محمداشرف غنی این است که امریکا به تمویل مالی و تجهیز نیروهای افغان ادامه دهد. به باور نویسنده، هرچند امریکا با ایجاد تغییری این کار را می‌کند. اما این که در چنین شرایط دشوار نیروهای امریکایی حمایت هوایی خواهند کرد، این خواست پذیرفتنی به نظر نمی‌رسد.

روزنامه تخمین کرده است که خواست دیگر محمداشرف غنی این خواهد بود که برای طالبان مشروعیت سیاسی داده نشود و برابر با حکومت و یا بالاتر از آن ندانسته نشوند.

اما به باور مسیر به نظر نمی‌رسد که امریکا به این خواست اشرف غنی "بلی" بگوید، چرا که امریکا خود با طالبان گفتگو کرده، تفاهمنامه امضا کرده است و مشروعیت سیاسی به این گروه داده است و حالا عقب‌نشینی نخواهد کرد.

اما نویسنده با اشاره به تمام این مسایل تاکید کرده، رهبرانی که به امریکا می‌روند، باید درک کنند که آن کشور به افغانستان به دید گذشته نگاه نمی‌کند و تمرکزشان باید بر کمپاین برای تفاهم سیاسی و جلب حمایت‌ها باشد.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح سرمقاله خود را با اشاره به تشدید جنگ و سقوط ولسوالی‌ها نوشته است که در حال حاضر جنگ از قریه‌ها به مرکزهای ولسوالی‌ها رسیده است و بالاخره به مرکزهای ولایت‌ها هم خواهد رسید.

به نظر روزنامه، در حالی که ادامه درگیری‌ها از تحمل بیرون شده و حالا نیاز است که حکومت به کمک مردم در برابر طالبان بایستد.

به نوشته روزنامه، در بسیاری از مناطق دیده شده که طالبان مردم عام را سپر قرار داده‌اند و این باعث نارضایتی مردم شده است. روزنامه تأکید کرده که حکومت باید از این فرصت استفاده کند و مردم را به بسیج ملی فرا بخواند.