هیواد: دفاع از جمهوریت در حال ظهور است

آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

شکل‌گیری خیزش‌های مردمی علیه طالبان در شماری از ولایت‌ها، از موضوع‌های اصلی مورد بحث روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

روزنامه هیواد با اشاره به اظهارات اخیر سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نوشته است که "مقاومت گسترده ملی" در برابر طالبان و در دفاع از جمهوریت در حال ظهور است.

به نوشته روزنامه، حفاظت از کشور وظیفه نیروهای امنیتی است، اما در صورت لزوم مردم نیز در این امر مکلف هستند. به باور روزنامه، تحرکات مردم تنها زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که منافع ملی در معرض خطر باشد یا کشور در شرایط دشواری قرار داشته باشد.

به باور نویسنده هیواد، طالبان اقداماتی علیه مردم انجام داده و از راه تروریزم به‌ویژه تحت فرماندهی شبه‌نظامیان پاکستانی ملت، تأسیسات عامه و کشور به خطر انداخته‌اند و یا مسیر صلح را تغییر داده‌اند، بنابراین، مردم علیه آنها دست به قیام می‌زنند.

هیواد تاکید کرده که دولت افغانستان باید این حمایت عمومی را به درستی مدیریت و اطمینان حاصل کند که طعمه مطالبات سمتی، زبانی یا مذهبی نمی‌شود، بلکه آن را به گونه‌یی مدیریت کند که وحدت ملی تقویت شود و بهترین نقطه شروع برای تقویت اجماع ملی باشد.

روزنامه از وزارت دفاع کشور ‌خواسته که نخست باید نیروهایش را اکمال کند، چرا که اگر به این نیروها به درستی تجهیزات و غذا نرسد و رهبری درست نشوند، ولسوالی‌ها و پایگاه‌های امنیتی یکی پی دیگری سقوط خواهند کرد.

روزنامه مسیر در سرمقاله خود پرسیده زمانی‌که ۳۵۰ هزار نیروهای نظامی در کشور است، چرا روی شبه‌نظامیان تمرکز شده؟

به نوشته روزنامه، فرمانده‌های پیشین جهادی در شماری از ولایت‌های شمال کشور، سلاح توزیع کرده و افراد مسلح را در برابر طالبان مسلح کردند که این شامل برخی از اعضای ولسی جرگه، سیاستمداران محلی، اعضای احزاب جمعیت، وحدت و جنبش است.

نویسنده معتقد است که تمرکز بر شبه‌نظامیان نگرانی‌های جدیدی را ایجاد کرده و اعتماد عمومی به نیروهای رسمی و ملی امنیتی را از بین خواهد برد، زیرا ایجاد شبه‌نظامیان به معنای ناتوانی نیروهای ملی در برابر طالبان است.

از سوی دیگر، نگرانی نویسنده این است که این شبه‌نظامیان، بیشتر جنگسالاران سابق هستند که در گذشته به جرایم جنگی و فعالیت‌های غیرقانونی متهم شده‌اند. به نوشته روزنامه، تشکیل شبه‌نظامیان "تجربه بی‌فایده و بد" است که پیامدهای بدی دارد.

اما روزنامه هشت صبح به این موضوع از زاویه دیگری نگاه کرده است. این روزنامه در سرمقاله خود با اشاره به خیزش‌های مردمی علیه طالبان نوشته است که این خیزش‌ها پیش از اینکه ریشه در استراتژی تبلیغاتی حکومت داشته باشد، بیانگر این حقیقت است که مردم افغانستان با حضور طالبان در مناطق مخالف هستند.

به باور نویسنده، مردم افغانستان در کنار نیروهای امنیتی ایستاده‌اند تا نشان دهند که نظام و ارزش‌های آنها خط سرخ است.

به باور روزنامه، در شرایطی که افغانستان در آستانه یک جنگ تمام‌عیار قرار گرفته است، دستگاه تبلیغاتی حکومت برای جلب اعتماد مردم باید از هیچ تلاشی دریغ نکند.

به باور هشت صبح، جنگ و خیزش‌های مداوم علیه طالبان نشان می‌دهد که پیروزی در این نظام برای این گروه غیرممکن است.