سفر مقام‌های افغانستان به امریکا؛ زنان افغان از قصر سفید چه انتظار دارند؟

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی و هیئت همراه شان در نخستین لحظات رسیدن به امریکا.

انتظار می‌رود رئیس جمهور امریکا به روز جمعه از رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان میزبانی کند.

قصر سفید می‌گوید که سفر محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، همکاری میان امریکا و افغانستان را برجسته خواهد کرد.

"دستاورد‌های که زنان در مدت بیست سال بدست آورده اند نباید از دست بروند."

سحرامانی دختر خانم جوانی است که با یک اقدام نه تنها زندگی خودش بلکه برخی زنان دیگر را در بدخشان تغییر داده.

او همراه با دختر کاکایش اوایل امسال یگانه فروشگاه زنان را در فیض آباد بدخشان برای زنان ایجاد کرد.

آرشیف، صنایع دستی زنان در بدخشان

حالا سحر از رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله می‌خواهد که در دیدار‌شان با رئیس جمهور جوبایدن خواهان ادامه حمایت دوامدار امریکا با زنان افغان شوند.

او می‌گوید: "امید من این‌ست که رئیس جمهور افغانستان با رئیس جمهور امریکا در مورد این صحبت کند که اگر طالبان به قدرت میایند حقوق زنان نباید پایمال شود، دستاورد‌هایی که زنان در مدت بیست سال با تلاش‌ها و عرق پیشانی بدست آورده اند از دست نرود و جامعه جهانی از زنان افغان حمایت بیشتر کند."

اعلامیۀ قصر سفید در مورد دیدار روز جمعۀ جوبایدن رئیس جمهور امریکا با محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان هم از ادامه حمایت واشنگتن از مردم افغانستان تاکید ورزیده.

در اعلامیه گفته شده که در حالی که کاهش شمار نیروها در افغانستان جریان دارد، ایالات متحده امریکا به حمایت از مردم افغانستان متعهد است و با ارائه کمک‌های دپیلوماتیک، اقتصادی و بشری حمایت اشرا از مردم افغانستان از جمله زنان و اقلیت‌های این کشور ادامه خواهد داد.

روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان از اول ماه می امسال آغاز شده و قرار است تا یازدهم سپتمبر امسال خاتمه بیابد.

سربازان امریکایی در افغانستان

اما سحر امانی بیم دارد که با خروج همۀ نیروهای خارجی از افغانستان و احتمال برگشت طالبان به قدرت او و سایر زنان افغان دست آوردهای دو دهۀ اخیر شانرا از دست خواهند داد.

او می‌گوید: "چون طالبان تعهد پایدار ندارند و همین نگرانی مردم افغانستان به خصوص از زنان افغان است که مبادا دوباره به روز‌های سیاۀ را که پشت سر گذشتانده اند برگشتانده شوند."

ایالات متحده در حالی در مورد تداوم حمایت خود با مردم افغانستان به ویژه زنان افغان تاکید ورزیده که پیش از حملۀ امریکا در۲۰۰۱ بر افغانستان که منجر به سرنگونی رژیم طالبان شد، زنان افغان یک دورۀ پنج ساله تاریک را پشت سرگذشتاندند.

زنان افغان در زمان رژیم طالبان در نیمۀ دوم دهه ۹۰ میلادی از کوچکترین حقوق‌شان حتی رفتن به مکتب محروم بودند، آنها حق نداشتند در بیرون از خانه کار کنند و یا حتی بدون محروم شرعی پای از خانه بیرون بمانند.

دوره امارات اسلامی در افغانستان

اما پس از سقوط رژیم طالبان در ۲۰۰۱ صفحۀ جدیدی به روی افغانستان به ویژه زنان این کشور گشوده شد.

این زنان به دست آوردهای زیادی نایل شدند از سیاست و اردو گرفته تا رسانه، ورزش، صحت و یا هم تجارت.

اما نماینده‌های سیاسی گروه طالبان در دوحۀ قطر در سال‌های اخیر در پاسخ در مورد آینده حقوق زنان گفته اند که در چارچوب اسلام و عنعنات افغانستان به حقوق زنان ارج می‌گذارند، اما بسیاری از زنان می‌گویند که این دیده‌گاۀ طالبان واضح نیست.

عدم حضور زنان در هیئت مذاکره کننده طالبان در قطر بیشتر موجب بروز نگرانی در میان زنان افغان شده و برخی‌ها بدین باور اند که عقیده این گروه نسبت به زنان تغییر نکرده.

شکریه بارکزی عضو پیشین پارلمان افغانستان به رادیو آزادی گفت: "دغدغه و نگرانی زنان از آمدن صلح نیست بلکه نگرامی ما از این است که مبادا با آمدن یک صلح موقت، آزادی بیان، آزادی‌های اجتماعی، حقوق زنان و دستاوردهای بیست سال اخیر را قربانی بگیرد و این باعث تشویش و نگرانی شده."

شکریه بارکزی عضو پیشین پارلمان افغانستان

اما برعلاوه ایالات متحده امریکا، ناتو و جامعه جهانی گفته اند که با خروج همۀ نیروهای خارجی از افغانستان آنها حکومت و مردم این کشور را تنها نخواهند گذاشت و به کمک‌ها و پروژه‌های‌شان ادامه خواهند داد.

واشنگتن همواره پشتیبانی‌اش‌را از زنان افغان اعلام کرده و در این زمینه برخی پروژه‌های ویژه برای زنان افغان را هم در این بیست سال گذشته دایر کرده است.

از این میان نهاد توسعۀ جهانی ایالات متحده (یو.اس.اِی.آی.دی) در جولای ۲۰۱۵ پروژۀ پنج سالۀ پروموت را دایر کرد که هدف آن تقویت و توسعۀ افغانستان از طریق افزایش مشارکت زنان در اقتصاد، حمایت از گروه‌های حقوق زنان و افزایش شمار زنان در موقف‌های تصمیم گیری در دولت خوانده شد.

براساس گزارش نیویارک تایمز، پروژۀ پروموت با هزینه ۲۸۰ میلیون دالر قرار بود ۷۵ هزار زن افغان را در یافتن شغل، ارتقاع و کارآموزی کمک کند.

براساس صفحه انترنتی «یو.اس.اِی.آی.دی» در حال حاضر بیش از سه میلیون دختر افغان در مکاتب ابتدایی و لیسه ثبت نام اند.

مکتب سلطان رضیه در غور

دسترسی زنان به خدمات صحی در سرتاسر افغانستان از ۵۷ درصد در سال ۲۰۰۸ میلادی اکنون به ۹۵ درصد رسیده و بیش از ۶۲ هزار زن در پوهنتون‌های دولتی افغانستان ثبت نام کرده اند.

شماری زنان بیم دارند که با آمدن احتمالی طالبان به قدرت مبادا این همه دستاوردها را از دست داده و دوباره به نیمه دهۀ ۹۰ میلادی برگردند.