امریکا سه میلیون دوز واکسین جانسون اند جانسون با افغانستان کمک می‌کند

واکسین جانسون اند جانسون

قصر سفید می‌گوید، ایالات متحده امریکا، سه میلیون دوز واکسین کووید۱۹ جانسون اند جانسون را در اختیار افغانستان قرار خواهد داد.

کارین ژان پیر(Karine Jean-Pierre) سخنگوی قصر سفید دیرو (۲۴ جون) گفت، واکسین‌های کووید۱۹ جانسون اند جانسون که فقط یک دوز تطبیق می‌شود، در هفته آینده به افغانستان انتقال خواهد یافت.

به گفتۀ سخنگوی قصر سفید ایالات متحده امریکا همچنان آکسیجن و سایر تجهیزات طبی را نیز در اختیار افغانستان قرار می‌دهد.

کارین ژان پیر سخنگوی قصر سفید

سخنگوی قصر سفید این خبر را در آستانۀ ملاقات امروز جمعه رئیس جمهور جو بایدن با محمد اشرف غنی رئیس جمهور و سایر رهبران افغانستان در قصر سفید، اعلام کرده.

این در حالیست که موج سوم همه گیری ویروس کرونا در افغانستان شدت یافته و وزارت صحت عامۀ این کشور دیروز(۲۴ جون) اعلام کرد که در یک‌شبانه روز گذشته ۱۹۶۷ تن به این بیماری مبتلا شده و ۶۳ تن هم درگذشته‌اند.

به گفته این وزارت، تعداد مجموعی افراد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان به ۱۱۱ هزار و ۵۹۲ تن و تلفات ناشی از آن به ۴۵۱۹ تن رسیده، اما به عقیدۀ ناظران، احتمال دارد ارقام واقعی خیلی بیشتر از این باشد.

در این حال روسیه هم با افزایش سریع همه گیری ویروس کرونا مواجه است. مقامات این کشور تلاش می‌کنند تا بر شک و تردید مردم در مورد موثر بودن واکسین کرونا غلبه کنند.

گسترش همه‌گیری ویروس کرونا در روسیه

مقامات در روسیه گزارش داده اند که ۲۰۱۸۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در آن کشور ثبت شده و تلفات ناشی از آن در ۲۴ ساعت گذشته ۵۶۸ تن بوده که بلند ترین رقم از ماه جنوری سالجاری به اینسوست.

گروه خاص کاری دولتی مبارزه با ویروس کرونا در روسیه، بیش از ۵.۳ میلیون مورد تایید شده ابتلا به کووید۱۹ و مرگ و میر بیش از ۱۳۱۰۰۰ تن را در نتیجۀ ابتلا به آن، گزارش داده است.

در سایر مناطق جهان،

جان نکنگاسانک (John Nkengasong) مسئول مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری ها در افریقا می‌گوید، حداقل ۲۰ کشور در سرتاسر این قاره، درگیر موج سوم به گفته او "بسیار ویرانگر" همه گیری کووید۱۹و نوع دلتا آن هستند.

نوع دلتا ویروس کرونا برای نخستین بار در هند شناسایی شد.

به اساس ارقام رسمی بیش از ۵.۲ میلیون تن در افریقا به کووید۱۹ مبتلا شده اند و مرگ و میر ناشی از آن بیش از ۱۳۹۰۰۰ تن گزارش داده شده است.

سازمان صحی جهان در مورد وضعیت همه گیری ویروس کرونا در افریقا ابراز نگرانی کرده گفته است، صرف یک درصد جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری افریقا به طور کامل واکسین شده اند. به گفته سازمان صحی جهان ذخایر واکسین کرونا در هشت کشور افریقایی تمام شده است.