"صدها سرباز امریکایی در افغانستان باقی می‌مانند"

آرشیف، دو نیروی امریکایی در افغانستان

در حالی که روند بیرون شدن تمام نیروهای خارجی از افغانستان ادامه دارد، آژانس خبری اسوشیتد پرس گزارش داده که پس از تکمیل خروج بخش عمده نیروهای امریکایی از این کشور نیز صدها سرباز امریکایی در افغانستان حضور خواهند داشت.

این خبرگزاری روز پنجشنبه به نقل از برخی مقام‌های امریکایی که از آنها نام گرفته نشده گفته است که صدها سرباز دیگر امریکایی نیز تا ماه سپتمبر پیش از آن که مسئولیت تامین امنیت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی به نیروهای ترکی سپرده شود در افغانستان حضور خواهند داشت.

این مقام‌های امریکایی بخاطری از گرفتن نام‌شان خودداری کرده اند که اجازه سخن گفتن در مورد روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را نداشتند.

بیرون شدن تمام نیروهای خارجی از افغانستان در ماه می سال‌جاری میلادی آغاز شده و قرار است تا ۱۱ ماه سپتمبر همین سال تکمیل شود.

طالبان به تازگی در این مورد اظهار نظر نکرده اما پیش از این تاکید کرده اند که براساس توافق‌نامه دوحه تمام نیروهای خارجی باید از این کشور بیرون شوند.

این در حالی است که هیئت به رهبری محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان امروز با جو بایدن رئیس جمهوری و وزیر دفاع ایالات متحده دیدار خواهد کرد.

رئیس جمهور غنی روز گذشته پس از رسیدن به واشنگتن با میچ مکانل رهبر جمهوری خواهان در مجلس سنا آن کشور دیدار کرد.

میچ مکانل رهبر جمهوری خواهان در مجلس سنا

آقای مکانل پس از این دیدار در اعلامیه‌ای خواهان به تاخیر افتادن خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شده است. او گفته که تهدید هراس افگنان در افغانستان هنوز از بین نرفته است.

این سناتور امریکایی در اعلامیه به اظهارات اخیر وزیر دفاع امریکا نیز اشاره کرده و نوشته است که شبکه القاعده یکبار دیگر برای برگشت نیرومند آمادگی می‌گیرد.

وزیر دفاع امریکا چند روز پیش گفته بود که ممکن دو سال پس از خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان شبکه القاعده یکبار دیگر در این کشور حضور خود را ثابت کند.

حکومت افغانستان نیز در مورد حضور هراس افگنان خارجی در این کشور سخن گفته و این موضوع را برای منطقه و جهان تهدید خوانده است.

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان گفته که طالبان هنوز هم با گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و جهانی ارتباط دارد. آقای اتمر در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته که این گروه با هراس افگنان جهانی روابط خود را قطع نکرده است.

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان

وزیر خارجه افغانستان همچنین طالبان را به پناه دادن به گروه‌های هراس افگن مانند شبکه القاعده، لشکر طیبه، گروه طالبان پاکستانی، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جنبش اسلامی ازبیکستان متهم کرد.

اما طالبان پیش از این گفته اند که جنگجویان خارجی در صفوف آنها حضور ندارند.