انیس: دولت باید برای کنترل خیزش‌های مردمی دست به کار شود

خیزش مردمی علیه طالبان در پکتیکا

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به بررسی سرنوشت نامعلوم صلح، تلفات غیرنظامیان و خیزش‌های مردمی پرداخته‌اند.

روزنامه انیس در سرمقاله خود با عنوان "سکوت باید شکسته شود" نوشته که با اعلام خروج نیروهای خارجی، طالبان حملات خود را در بسیاری از ولایت‌های افغانستان گسترش داده و تعدادی از مناطق را تحت کنترل خود درآورده‌اند که این امر باعث نگرانی مردم شده‌است.

به باور نویسنده این روزنامه دولتی، تشدید خشونت توسط طالبان از یک سو و سکوت جامعه جهانی در مورد این موضوع، نگرانی‌ جدی دیگری را بار آورده‌است.

سرمقاله‌نویس انیس افزوده در حالی که خیزش‌های مردمی صفحه دیگری از تاریخ جنگ جاری را در برابر این خشونت‌ها باز می‌کنند، اما با گذشت زمان ظهور این خیزش‌‌ها از کنترل دولت بیرون خواهد شد – چیزی که به نظر نویسنده، از همین حالا باعث نگرانی است.

نویسنده انیس در ادامه سرمقاله خود همچنین نوشته که دولت باید برای کنترل این خیزش‌ها دست به کار شود تا بحرانی در آینده اتفاق نیفتد.

روزنامه آرمان ملی با اشاره به جنگ جاری در افغانستان نوشته‌است در حالی که افغانان خواهان صلح هستند و امریکا نیز در حال خروج است، پس طالبان چرا و برای چه می‌جنگند؟ به باور نویسنده، مردم خواهان پاسخ این پرسش هستند.

سرمقاله‌نویس آرمان ملی با اشاره به نقش پاکستان در روند صلح افغانستان نوشته که پاکستان اعلام کرده که برای به نتیجه رسیدن روند صلح افغانستان تلاش می‌کند، اما از سوی دیگر، به نوشته روزنامه، شماری از شهروندان این کشور در جنگ با نیروهای امنیتی افغان کشته می‌شوند - کسانی که در کنار طالبان می‌جنگند.

این روزنامه باور دارد که پاکستان با افغانستان همکاری حقیقی نمی‌کند، زیرا منافع این کشور در معرض خطر است. به نظر آرمان ملی، پاکستان کشوری است که در باره صلح شعار می‌دهد، اما در عمل حمایتش از گروه طالبان باعث کشتن مردم افغانستان در جنگ می‌شود.

سرمقاله‌نویس آرمان ملی در ادامه سرمقاله خود سفر محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به امریکا و دیدار او با مقام‌های امریکایی را امیدوار کننده دانسته است. به نظر روزنامه، ممکن است در جریان این سفر راه حلی برای پایان بحران افغانستان پیدا شود.

روزنامه اطلاعات روز، با اشاره به سرنوشت نامعلوم روند صلح افغانستان، نوشته كه حضور هیئت مذاکره‌کننده افغانستان در قطر از یك سو و شدت نبردها از سوی دیگر، مردم افغانستان را از آینده روند صلح ناامید كرده است.

مقاله‌نویس افزوده که هر دو طرف جنگ، طالبان و حکومت، به‌جای صلح به جنگ اولویت می‌دهند. به نظر نویسند اطلاعات روز، در حالی که خیر همه در صلح نهفته است از دستور هر دو طرف بیرون شده است. سرمقاله‌نویس پیشنهاد کرده که همه طرف‌های درگیری و جامعه جهانی باید راهی برای پایان دادن به افغان کشی پیدا کنند.