وزارت صحت: شفاخانه‌های افغانستان ظرفیت پذیرش بیماران کووید-۱۹ را ندارند

یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در یکی از شفاخانه‌های درمان این بیماران در کابل.

وزارت صحت عامه افغانستان گفته که ظرفیت پذیرش بیماران در شفاخانه‌های کووید-۱۹ در سراسر کشور پر شده است.

در حالی که وزارت صحت عامه افغانستان از پر شدن ظرفیت شفاخانه‌های سراسر کشور از بیماران کووید-۱۹ خبر داده، شهروندان گفته‌اند که آمار غیررسمی مبتلایان و جان باختگان کرونا خیلی بیشتر از آمار رسمی است.

مصطفی امینی باشنده هرات گفت روزی نیست که در محله او و شبکه‌های اجتماعی اطلاعیه فوتی چندین بیمار کرونایی نباشد.

یک مرکز درمان بیماران مبتلا به کوید۱۹ در ولایت هرات

او می‌افزاید:‌ "تعداد وفیاتی که وزارت صحت عامه در آمار روزانه خود نشر می‌کند، کمتر از آمار کلی است که در جامعه اتفاق می‌افتد. خود من شاهد هستم که در این روزها تعدادی از اقوام و نزدیکان ما بخاطر کرونا جان باخته‌اند، اما چون به شفاخانه نرفته بودند، در وزارت صحت عامه ثبت نشده است."

مسئولان وزارت صحت عامه می‌پذیرند که کرونا برای برخی از بیماران مجال بستری شدن در شفاخانه را نمی‌دهد و این بیماران در خانه‌های به این بیماری تسلیم می‌شوند.

این در حالی است که موج سوم ویروس کرونا در سه هفته اخیر سیر سعودی داشته و به گفته مقام‌های این وزارت تا دو هفته پس از عید قربان نیز کشور در حالت هشدار خواهد بود.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه روز شنبه در کنفرانس خبری گفت که در بسیاری از ولایت‌ها ظرفیت شفاخانه‌ها "صددرصد" پر شده است.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه

آقای مجروح افزود:‌ "تعداد واقعات به‌گونه مجموعی تا اکنون رو به‌کاهش نیست. با این‌که ما در برخی ولایت‌ها به حالت افقی هستیم، اما سطح ملی را که ما می‌بینیم، واقعات رو به افزایش است. بدتر از آن این است که مراجعه بیماران به شفاخانه‌ها رو به افزایش است. متاسفانه، شفاخانه‌های ما در همه ولایت‌ها پر است."

به گفته مقامهای این وزارت، تا زمانی که ظرفیت تولید آکسیجن در شفاخانه‌ها بالا نرود، شفاخانه‌ها قادر به ایجاد بیسترهای بیشتر نیستند.

در همین حال، آقای مجروح گفت که تا سه هفته دیگر واکسین امریکایی "جانسون و جانسون" به کمک دولت امریکا به افغانستان خواهد رسید.

به گفته او، این واکسین بیشتر استادان و کارمندان مکاتب و پوهنتون‌ها را پوشش خواهد داد.

واکسین امریکایی "جانسون و جانسون" که به کمک دولت امریکا به افغانستان خواهد رسید.

او افزود:‌ "واکسین جانسون و جانسون، که کشور ایالات متحده برای ما کمک کرده، قرار است تا تاریخ ده الی دوازدهم جولای برای ما برسد. وقتی که رسید، تاکید اول ما روی استادان مکاتب و پوهنتون‌ها خواهد بود."

این وزارت همچنین گفته که حالا قادر است که نوع دلتای ویروس کرونا، که منبع انتشار آن هند بوده، را تشخیص دهد. براساس ارزیابی وزارت صحت، در حال حاضر ۵۰ درصد افراد مبتلاشده حامل ویروس کرونای دلتا هستند.

براساس آمار تازه وزارت صحت، در یک شبانه‌روز گذشته ۱۰۹۵ تن جدید به این بیماری مبتلا شده و ۶۵ بیمار کرونایی جان داده‌اند.

آمار رسمی بیانگر آن است که شمار کل مبتلایان کووید-۱۹ در افغانستان به ۱۱۴ هزار و ۲۲۰ تن رسیده و ۴۶۵۰ نفر درگذشته‌اند. با این حال، آمار واقعی شاید به مراتب بیشتر از این باشد.