هیواد درباره سقوط ولسوالی‌ها به دست طالبان نوشته است

روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل مقاله‌ها و تحلیل‌هایی درباره سقوط ولسوالی‌ها، خیزش‌های مردمی و سفر رئیس جمهور افغانستان به ایالات متحده منتشر کرده‌اند.

  • هیواد

روزنامه هیواد در سرمقاله امروز خود نوشته که تحرکات نظامی شورشیان اخیراً در برخی از ولایت‌های کشور شدت گرفته است. برخی ولسوالی‌ها و پایگاه‌های نظامی نیز سقوط کرده‌اند.

نویسنده نوشته، اگر به چگونگی سقوط این ولسوالی‌ها و پایگاه‌های نظامی توجه شود، دیده می‌شود که برخی از آن‌ها بدون هیچ مقاومتی به دست مخالفان افتاده اند.

نویسنده سرمقاله می‌پرسد، چرا این مرکزها مقاومت نکردند و با داشتن تجهیزات نظامی خوب توانایی مقاومت در برابر آن‌ها، بدون هیچ مانعی دستان خود را بالا بردند و تجهیزات خود را به مخالفان تحویل دادند؟

در ادامه این سرمقاله آمده‌است که باید به این پرسش، پاسخ داده شود، زیرا بدون پاسخ به این پرسش نمی‌توان ریشه مشکل را پیدا کرد و بدون رفتن به عمق مسئله، ارایه تصویر واقعی از وقایع غیرممکن است.

سرمقاله‌نویس نوشته دو موضوع باید روشن شود: نخست آیا در این حوادث دست پنهانی وجود دارد و آیا این ولسوالی‌ها و پایگاه‌های نظامی در نتیجه توطیه‌ای تسلیم مخالفان شده‌اند؟

دوم افسران و سربازان مستقر در این ولسوالی‌ها و پایگاه های نظامی تحت تأثیر تبلیغات مخالفان قرار گرفتند و تصور کردند که همه تسلیم شده‌اند و فقط آنان باقی مانده اند.

نویسنده در پایان پیشنهاد کرده که وظیفه و مسوولیت مقام‌های نظامی مربوطه است که آخرین تحولات را به طور عمیق و جامع بررسی کرده، سرنوشت این دو موضوع را روشن کنند.

  • اصلاح

روزنامه اصلاح در شماره امروز خود نوشته، با این‌که جنگ در کشور در مرحله دشوار رسیده‌است، رئیس جمهور افغانستان و همراهانش به واشنگتن رفتند و آنان این سفر را پر دستاورد خواندند.

در سرمقاله آمده که اگرچه صلح در این سفر بخشی از دستور کار نبوده‌است ، اما امید است که پیشرفتی در این زمینه حاصل شود.

به باور سرمقاله‌نویس این نخستین سفر یک مقام افغان به این کشور پس از تشکیل دولت جدید در امریکا بود، بنابر این انتظارها زیاد است.

نویسنده در ادامه نوشته است که مذاکرات صلح در این سفر از دستور کار خارج شد، زیرا این روند توسط دونالد ترمپ، رئیس جمهور پیشین امریکا آغاز شد و تا این‌جا این گفت‌وگو پیشرفتی نداشته‌است.

نویسنده در پایان نوشته است که توافق‌نامه دوحه نه تنها به روند صلح افغانستان کمکی نکرد بل به طالبان انگیزه به ادامه جنگ داد.

  • هشت صبح

و روزنامه هشت صبح در شماره امروز مقاله‌ای با اشاره به خیزش‌های اخیر در کشور منتشر کرد.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد که موج خیزش‌های مردمی در بسیاری از مناطق کشور به ویژه در ولایت‌های شمالی هم امیدوار کننده و هم نگران کننده است.

نویسنده در ادامه نوشته‌است که حکومت در مبارزه با طالبان ضعیف است و این گروه روز به روز در حال پیشروی هستند که همین امر باعث خیزش‌های مردمی شده است.

به گفته نویسنده، برخی حلقه‌ها اکنون می‌خواهند این خیزش‌های مردمی را عنوان ملیشه‌ای دهند كه این در ذات‌ خود قضاوت عادلانه‌ای نیست.

نویسنده همچنین اشاره می‌کند كه اگر خیزش‌های مسلحانه كنترل نشوند و در چهارچوب دولت قرار نگیرند نگرانی جدی برای آینده خواهد بود.