افزایش بهای دوا در اوج همه‌گیری کرونا در افغانستان

آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

در حالی که موج سوم کرونا در افغانستان پای شمار زیادی را به شفاخانه‌ها کشانیده، افزایش بهای دواها و نیز کمبود آکسیجن انتقادهای زیادی را برانگیخته است.

عبدالعزیز عزیزی باشنده کابل که به‌تاز‌گی پدرش را به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده، از افزایش بهای داروهایی که برای این بیماری استفاده می‌شود، انتقاد کرد.

به گفته او در بازارهای کابل قیمت یک پیچکاری ویتامین سی قبلاً ۵۰۰ افغانی بود، ولی اکنون سه‌ونیم تا چهار هزار افغانی به فروش می‌رسد.

عبدالعزیز همچنین از کم بودن برخی داروهای تقویتی در دواخانه‌های پایتخت انتقاد کرد: "دواها بسیار قیمت است. مردم نمی‌توانند به آسانی به دست بیاورند. قیمت‌های برخی از دو و نیم تا چهار و نمی‌هزار افغانی است. مردم اقتصادشان ضعیف است، نمی‌توانند به دست بیاورند."

الیاس نوری از هرات نیز همین روایت را دارد: "هفته گذشته برادرم مریض بود. برای خرید دوا و آکسیجن پول هنگفتی مصرف کردیم. حکومت باید نظارت داشته باشد بر فروش دواها و نگذارد خرید و فروش آکسیجن به‌دست مافیا بیفتد."

از سوی دیگر، اداره ملی ادویه و غذا می‌گوید بر بازار دارو نظارت کامل دارد.

آرشیف یک دواخانه در شهر کابل

ابراهیم شینواری، رئیس این اداره به رادیو آزادی گفت که شهروندان می‌توانند شکایت‌های خود را در این زمینه با سند به این اداره ثبت کنند: "برای کرونا دوای مشخص نیست. آن دواهای تقویتی که در بازارها فروخته می‌شود، تیم‌های نظارتی ما در بازارها می‌گردند اگر دیده شود که دواخانه‌ها گران‌فروشی می‌کنند، تیم‌های ما برخورد قانونی می‌کنند، از هموطنان خواهش می‌کنیم از هرجایی که دوا می‌خرند، جدی بخواهند تا نرخ دوا را روی نسخه نوشته و مهر کنند تا در صورتی که قیمت فروخته باشند، ما را خبر کنند."

این در حالی است که کرونا هنوز هم برای شهروندان افغانستان خطر جدی شمرده می‌شود.

وزارت صحت عامه افغانستان گفته که تا اکنون افغانستان از نطقه اوج همه‌گیری موج سوم کرونا عبور نکرده است.

عثمان طاهری معاون سخنگوی وزارت صحت عامه گفت: "هنوز هم خطر پابرجا است. ما به پیک نرسیده‌ایم. کاهش روزانه یا چند روز نشان دهنده کاهش آمار نیست. ویروس در حال گسترش است و تعداد بیماران در حال افزایش است."

آرشیف، یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در کابل

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۰۷ تن تازه به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۶۴ بیمار کرونایی جان باخته‌اند.

این بیماری در افغانستان از آغاز شیوع تا اکنون ۱۱۷ هزار و ۱۵۸ تن را مبتلا و جان ۴۷۹۴ تن را گرفته است.