هشدار حسن روحانی از موج پنجم ویروس کرونا در ایران

آرشیف، بیماران مبتلا به ویروس کرونا در یکی از شفاخانه های ایران

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هشدار داده که احتمال دارد این کشور درگیر موج دیگری از همه‌گیری ویروس کرونا شود، زیرا مقامات صحی ایران هشدار داده اند که نوع دلتای ویروس کرونا که بسیار ساری‌تر است، در حال گسترش در این کشور می‌باشد.

رئیس جمهور ایران که دیروز شنبه (۱۲ سرطان) در اجلاس گروه خاص ملی ویروس کرونا اشتراک کرده بود، در بخش تلویزیونی این نشست گفت، بیم آن می‌رود كه ایران درگیر موج پنجم همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر این كشور باشد.

حسن روحانی از مردم ایران خواست تا سفرها و گردهمایی‌های تابستانی‌شان را برای جلوگیری از "شیوع ویروس کرونا" به ویژه به گفته او "نوع هندی" آن به تعویق بیندازند: "خوب در هفته‌های گذشته اعلام شده بود که این ویروس جدید دلتا از مناطق جنوبی و جنوبشرق وارد کشور شده و باید مراقبت شود که این ویروس به درون کشور سرایت نکند. اما در کل کشور هم این نگرانی وجود دارد که در مسیر موج پنجم قرار بگیریم، یعنی حتماً اگر دقت کافی نشود."

ایران در زمرۀ کشورهایی است که بیشتر در معرض آسیب همه گیری ویروس کرونا قرار گرفته و در شرق میانه بدترین آسیب را از بیماری کووید ۱۹ دیده است.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران

شهر تهران پایتخت ایران و بیش از ۹۰ شهر دیگر این کشور به حیث مناطق سرخ اعلام شده اند و برای حداکثر ۷۰ درصد کارمندان ادارات دولتی اجازه داده شده که از خانه های شان کار کنند.

همچنین اماکن عمومی مانند رستوران‌ها، سالون‌های ورزشی و سالون‌های سینما نیز در این مناطق مسدود شده اند.

مقامات ایران دیروز شنبه گفته اند که تعداد مرگ و میر ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا نسبت به ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۱ تن افزایش یافته و از آغاز شیوع این همه گیری تا اکنون تعداد تلفات ناشی از کووید۱۹ در ایران ۸۴۶۲۷ تن بوده است. اما به گفته منتقدان احتمال دارد ارقام واقعی خیلی بیشتر از این باشد.

ایران همچنان از توزیع و تطبیق واکسین کرونا شدیداً متاثر است. در ایران علاوه بر واکسین کووایران برکت (COVIran Barekat) ساخت خود این کشور، واکسین سوبرانا (Soberana) ساخت کوبا که به عنوان واکسین پاستور در ایران تولید می‌شود، تأیید شده و تطبیق می‌شود.

در ایران واکسین سپونیک‌وی (Sputnik V) ساخت روسیه نیز وجود دارد که تهران همچنان به واردات آن ادامه می‌دهد.