هشت صبح: دولت آماده خروج نیروهای بین‌المللی نیست

روزنامه‌های چاپ کابل

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح از خروج سریع نیروهای خارجی از افغانستان و نبود یک برنامه منظم از سوی حکومت انتقاد کرده است.

نویسنده نگاشته، مواضع مقام‌ها و واقعیت‌ها در میدان جنگ نشان می‌دهد که دولت آماده خروج نیروهای خارجی از افغانستان نبوده و به همین دلیل است که اکنون ولسوالی‌ها یکی پی دیگر سقوط می‌کند.

نویسنده همچنان به اظهارات میروس ناب، معین سیاسی وزارت امور خارجه اشاره کرده که به مظفر حسین‌زاده، معاون وزارت امور خارجه تاجیکستان گفت، خروج نیروهای خارجی از افغانستان به علت شدت جنگ‌ها سرعت گرفته است اما او اطمینان داد که حمله‌های فعلی طالبان ادامه نخواهد یافت و با بازگشایی مدرسه‌های مذهبی در پاکستان خطوط جنگ سرد خواهد شد.

نویسنده انتقاد کرده که مقام‌های افغانستان با این اظهارات، بی‌برنامه‌گی‌شان را آشکار می‌سازند و برای کنترل وضعیت هیچ برنامه‌یی ندارند.

  • مسیر

روزنامه مسیر پرسیده، چگونه می‌توان مذاکرات صلح را از سر گرفت؟

پس از آن به بیان اخیر دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل یا یوناما اشاره شده که دیبرا لاینز، مسوول یوناما در دیدار با رئیس جمهور خواستار ازسرگیری گفتگوهای صلح شده است.

به باور نویسنده، اکنون مشکل این است که متاسفانه در هیچ یک از طرف‌ها علاقه‌یی به صلح وجود ندارد و طالیان فکر می‌کنند، هرچقدر این گفتگوها را به تاخیر بیندازند، به نفع‌شان است، جغرافیای بیشتر را در افغانستان به‌دست می‌گیرند و با این صورت در گفتگوهای صلح نیز امتیاز بیشتری خواند داشت.

نویسنده همچنان نوشته که مقام‌های حکومت نیز طرف‌دار صلحی نیستند که سبب ختم قدرت و صلاحیت‌شان شود و آنان هنوز هم به سیاست سرزنش طالبان ادامه می‌دهند، بنابر این مذاکرات صلح به بن‌بست رسیده است.

اما نویسنده با تاکید نوشته است، اکنون زمان آن رسیده که بازی سرزنش کردن یک‌دیگر ختم شود و هردو طرف، باید به گونه واضح اعلام کنند که نیاز به از سرگیری مذاکرات صلح است و باید گام‌های عملی در این زمنیه برداشته شود.

  • هیواد

و روزنامه هیواد نوشته است، از زمان آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، دامنه جنگ گسترده‌تر شده است.

به گفته نویسنده، پاکستان علاوه بر مشارکت شبه‌نظامیان خود در جنگ علیه افغانستان، گروه‌های تروریستی دیگری را نیز برای جنگ در افغانستان می‌فرستد.

نویسنده در ادامه تاکید کرده که جنگ پاکستان بیش از هر زمان دیگری در افغانستان واضح است و مقام‌های پاکستانی خود اعتراف می‌کنند که جنگ از آنجا سرمنشع می‌گیرد.

پیش از این، وزیر داخله پاکستان در اظهارات اخیرش گفته بود که کشته و زخمی‌های جنگجویان طالبان در افغانستان، به پاکستان منتقل می‌شوند و رهبران این گروه نیز در این کشور مستقر هستند.

به باور نویسنده، افغانستان صدای خود را در برابر تجاوزهای پاکستان در سطح بین‌المللی بلند می‌کند و این صدای برحق افغانستان است و سازمان ملل و جامعه جهانی باید به این صدای افغانستان گوش فرا دهد.