مسیر: جنگ تبلیغاتی وظیفه رسانه‌ها یا حکومت؟

آرشیف

روزنامه مسیر پرسیده جنگ تبلیغاتی وظیفه رسانه‌ها یا حکومت؟

روزنامه نوشته است، در این اواخر مسئولان حکومت گقته اند، طالبان آنگونه که تبلیغات می‌کنند، در جنگ پیشرفت نداشته اند.

پسانتر به آن اظهارات حکومت اشاره شده که رسانه‌ها، خبرنگاران، برخی فعالان رسانه‌های اجتماعی و برخی سیاسیون را متهم به تبلیغ به نفع طالبان کرده است.

به باور نویسنده، در نخست ادعای تبلیغ به نفع طالبان درست نیست، اگر هم درست باشد، مسئول آن مقام‌های حکومت اند که چه‌گونه رسانه‌ها تحت حاکمیت دولت این کار را می‌کنند.

نویسنده همچنان تاکید می‌کند که وظیفه رسانه‌ها نشر واقعیت‌ها است، اما اگر چیزی خلاف واقعیت‌ها از سوی رسانه‌ها نشر شود، می‌توان آن را زیر سؤال برد و علیه آن اقدام کرد.

حکومت دستگاه تبلیغاتی حکومت را ناکام دانسته و تاکید می‌کند که حکومت رسانه‌ها را مقصر شکست خود می‌داند.

این روزنامه توصیه می‌کند که مقامات دولتی مشکلات خود را حل کنند و تحت فشار قرار دادن رسانه‌ها و خبرنگاران یا درگیر کردن آنها در جنگ‌های تبلیغاتی نه قانونی است و نه هم پیامدهای مثبتی در پی دارد.

روزنامه هیواد نوشته که حمله پاکستان به افغانستان تحت عنوان تروریسم و طالبان و اظهارات علنی مقامات پاکستانی علیه افغانستان باعث ایجاد نگرانی‌های جدی شده است.

در ادامه آمده که این کشور در تلاش است تا پس از عقب نشینی نیروهای خارجی، یک حکومت دست نشانده در افغانستان داشته باشد و به همین علت حملات تروریستی خود را به افغانستان شدت بخشیده است.

پس از آن به اظهارات شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان اشاره شده که گفته بود پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، خشونت‌ها و بی‌قانونی در این کشور حاکم می‌شود و طالبان به قدرت می‌رسند و پس از آن پاکستان مرزهای خود را می‌بندد.

نویسنده تاکید می‌کند که حکومت افغانستان ابتدا باید تلاش کند تا جلوی تجاوزات پاکستان و تبلیغات پاکستان به نفع تروریسم را بگیرد و سپس جامعه جهانی باید در این زمینه به افغانستان کمک کند، با تروریسم مبارزه کرده و سلول‌های تروریستی و منابع مالی آنرا از بین ببرد.

روزنامه افغانستان نوشته است، سقوط ولسوالی‌ها و پیش‌روی چشم‌گیر طالبان سوالاتی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

به باور نویسنده در پشت این تبلیغات، سازمان‌های اطلاعاتی منطقه‌یی و جهانی دخیل هستند و اوضاع را مدیریت می‌کنند.

نویسنده همچنین از رسانه‌ها به علت تبلیغ به نفع طالبان انتقاد کرده و می‌گوید که دولت افغانستان برنامه‌یی برای کنترل آن ندارد.

نویسنده تاکید می‌کند که رسانه‌ها در شرایط کنونی مسئولیت بزرگی دارند که خبرهای آزاد و بی‌طرف را منتشر کنند.