امریکا روند صدور ویزه برای زنان آسیب‌پذیر افغان را بررسی می‌کند

آرشیف، شماری از زنان افغانستان

ایالات متحده امریکا در نظر دارد تا برای آن عده از زنان که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان ممکن با تهدید رو به رو شوند، ویزۀ امریکا را بدهد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امریکایی که نامش را نگرفته، گزارش داده که اداره رئیس جمهور جو بایدن در حال بررسی روند صدور سریع ویزه برای افغان‌های آسیب‌پذیر است که در آن میان، زنان سیاستمدار، روزنامه نگاران زن و فعالان زن که ممکن هدف طالبان قرار گیرند، شامل اند.

پیش از این نهادهای حقوق بشری از وزارت خارجه امریکا و قصر سفید خواستند که ۲،۰۰۰ ویزۀ ویژه برای زنان آسیب‌پذیر پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان صادر کند.

رویترز به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داده که اداره جو بایدن صدور ویزه را نه تنها برای زنانی که در معرض تهدید قرار دارند بلکه برای مردان و اقلیت‌های که ممکن با تهدید رو به رو شوند هم در نظر گرفته.

قصر سفید در این مورد از تبصره خود داری کرده اما قرار است که رئیس جمهور جو بایدن امروز در مورد خروج نیروهایش از افغانستان سخنرانی کند.

روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان از اول ماه می امسال آغاز شد و قرار است تا یازدهم سپتمبر امسال ادامه بیابد.

انتظار می‌رود که بایدن در این سخنرانی خود در مورد حفظ حقوق زنان افغان هم صحبت کند.

زنان در زمان رژیم طالبان از حقوق اساسی‌شان محروم بودند، اجازۀ رفتن به مکتب، پوهنتون و یا کار بیرون از خانه را نداشتند و حتی نمی‌توانستند که بدون محرم شرعی از خانه بیرون شوند.