زنان در مناطق تحت تسلط طالبان؛ نگرانی از محدودیت‌های وضع شده و آینده ناروشن

آرشیف، شماری از زنان افغان

گروه طالبان در ولایت فاریاب در مناطق زیردست‌شان برخی محدودیت‌ها را برای زنان ایجاد کرده‌اند.

شماری از زنان در این ولایت می‌گویند که حالا نمی‌توانند مانند گذشته آزادنه از خانه بیرون شوند و یاهم در عروسی‌ها به آرایشگاه‌ها مراجعه کنند.

منیره ۲۶ ساله در ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب حالا نمی‌تواند بخاطر استفاده از حقوق خویش پا فراتر بگذارد. می‌گوید وی قبل از تصرف گروه طالبان در شیرین تگاب می‌توانست به بازار رفته ،اجناس مورد نیاز خویش را خریداری کند. اما حالا مجبور شده است تا طبق اعلامیه طالبان گام بردارد.

منیره می‌گوید، گروه طالبان بعد از تصرف کامل این ولسوالی هفته گذشته در بازار شیرین تگاب گفتند که زنان باید بدون محرم از خانه بیرون نشوند، به آرایشگاه‌ها مراجعه نکنند، بدون جراب پوشیدن چپلک ممنوع و همچنان موهای‌شان را بلند نزنند.

منیره افزود: "به بانوان زیاد ظلم کردند، اجازه ندادند تا با مردان یکجا تدریس کنند. زنان آرایش‌گر را نماندند تا وظیفه‌شان را اجرا کنند. به مکتب‌های ما اجازه ندادند تا بعد از صنف چهار درس بخوانند."

آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان

وی همچنان می‌گوید، درصورت حرکت خلاف میل گفته‌های طالبان به هرکس ازسوی آنان جزا داده خواهد شد.

منیره حالا نگران از دست رفتن برخی حقوق زنان است. وی از طالبان نیز می‌خواهد تا زنان باید به حقوق خویش دست‌رسی داشته باشند. ازسوی هم قیودات برای زنان در ساحات زیر تسلط طالبان در ولایت فاریاب به نگرانی برخی زنان فعال در شهر میمنه نیز افزوده است.

سونم سادات، فعال مطبوعاتی در این شهر می‌گوید، وی حالا می‌تواند در کنار مردان اطلاع رسانی کند اما نگران است تا روزی این حق از وی گرفته شود.

سادات گفت: "مه نگرانی از این را دارم که مبادا مثل گذشته یا همو دوران سیاه‌شان باز تکرار شود، تمام زنان خانه‌نشین شوند، حضور زنان در جامعه در فرهنگ در سیاست و حتی در ورزش. ما نگرانی همین را داریم که اگر طالبان نفوذ بیشتر پیدا کنند در داخل شهرها بیایند در مرکز بیایند یا در سطح افغانستان این‌ها حاکمیت بکنند وضعیت زنان چگونه خواهد شد؟"

سونم سادات همچنان می‌گوید، وی حاضر نیست به دوران قبلی طالبان برگردد.

طالبان در دهه ۱۹۹۰ بر افغانستان حاکمیت داشتند و در آن زمان نیز برای زنان همچو محدودیت‌هایی را وضع کرده بوند.

اما حالا طبق گفته برخی زنان در عملکرد این گروه هیچ تغییری نیامده است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، یک سخنگوی گروه طالبان ایجاد محدودیت‌ها برای زنان در فاریاب را رد کرده، می‌گوید که آنچه گفته شده است به گفته وی تبلیغات و پروپاگند دشمن است.

گروه طالبان هم اکنون افزون بر ۱۳ ولسوالی فاریاب بر نزدیکی‌های ۵ الی ۶ کیلو متری شهر میمنه نیز تسلط دارند.

آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

فعالیت رسانه‌ها، حضور زنان در بخش‌های سیاسی، اجتماعی و روزش وغیره دست‌آوردهای ۲۰ ساله دولت افغانستان گفته می‌شود که در این مدت نیروهای بین‌المللی نیز در افغانستان مستقر بودند و سرانجام بعد از اعلام خروج این نیروها جنگ در افغانستان شدت یافته است.

طالبان توانسته اند که برخی ولسوالی‌ها را به کنترول خویش بیاورند، حالا با درنظر داشت این وضعیت زنان فعال در بخش‌های مختلف به خاطر عدم دسترسی به حقوق‌شان نگران اند.

ولی حالا مشخص نیست که آینده زنان افغان بشمول سونم سادات در فاریاب چگونه خواهد شد؟