توافق نشست تهران؛ جنگ افغانستان از راه سیاسی و مسالمت‌آمیز پایان یابد

هیئت سیاسی گروه طالبان در کشور ایران

گروه طالبان گفته است که در نشست بین‌الافغانی در تهران توافق شد که جنگ در افغانستان از راه سیاسی و مسالمت آمیز پایان یابد.

بر اساس اعلامیۀ منتشر شده از سوی طالبان، در نشست‌های چهارشنبه و پنجشنبه هردو جانب با توجه به خطر‌های ادامۀ جنگ توافق کردند که همۀ تلاش‌ها برای رسیدن به حل سیاسی متمرکز شود.

محمد نعیم، یک سخنگوی گروه طالبان در این مورد بیشتر گفته: "هردو جانب با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامۀ جنگ و صدمه‌ای که از آن متوجه سلامت کشور می‌شود، به موافقه رسیدند که جنگ راه حل مسأله افغانستان نبوده و باید همهٔ تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه حل سیاسی و صلح‌آمیز صورت گیرد."

در بخش دیگر اعلامیه آمده است که دو طرف مذاکره کننده حمله‌هایی را که سبب وارد شدن تلفات به غیرنظامیان و زیان‌های مالی به آنان می‌شود، نکوهش کردند و خواستار مُجازات عاملان آن شدند.

وزارت خارجۀ ایران نیز گفته است که اولین دور گفتگوهای بین‌الافغانی تهران با صدور اعلامیۀ شش ماده‌ای پایان یافت.

در این اعلامیه آمده است که گفت‌وگو‌ها در فضای صمیمانه صورت گرفت و تمامی مسایل به گونۀ مفصل و با صراحت مطرح شد.

تا کنون شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان، وزارت دولت در امور صلح و یا وزارت خارجۀ افغانستان در مورد این اعلامیه تبصره نکرده اند.

به گفتۀ وزارت خارجۀ ایران، محمد یونس قانونی، عضو هیئت رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان، ریاست هیئت جمهوری اسلامی افغانستان و شیر محمد عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان رهبری هیئت طالبان را به دوش داشتند.

اجلاس در تهران در حالی برگزار شد که هنوز مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه پایتخت قطر پس از آغازش در ماه سپتمبر پارسال سبب کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش بس در افغانستان نشده.