بوریس جانسون: بسیاری از سربازان بریتانیایی افغانستان را ترک کرده اند

سربازان بریتانیایی در افغانستان

بوریس جانسون، صدراعظم بریتانیا گفته است که بسیاری از سربازان بریتانیایی که در چوکات مأموریت ناتو در افغانستان حضور داشتند، این کشور را ترک کرده اند.

آقای جانسون امروز(پنجشنبه، ۱۷ سرطان) به پارلمان کشورش این سخن را گفت.

بوریس جانسون، صدراعظم بریتانیا امروز از نزدیک شدن پایان حضور نظامی بیست سالۀ کشورش در افغانستان سخن گفت و افزود که بسیاری از هفتصد و پنجاه مربی نظامی بریتانیا در چوکات مأموریت ناتو در افغانستان، این کشور را ترک کرده اند.

بوریس جانسون، صدراعظم بریتانیا

اما آقای جانسون به پارلمان کشورش گفت که خروج نیروها به معنی پایان تعهد بریتانیا به افغانستان نیست.

در حالی از بیرون شدن بسیاری نیروهای بریتانیایی از افغانستان خبر می رسد که در افغانستان ترس این وجود دارد که مبادا خروج تمامی نیروهای بین المللی از افغانستان سبب به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان شود.

اما جانسون افزود که بریتانیا با بیش از صد میلیون پوند برای کمک توسعه‌ای و پنجاه و هشت میلیون پوند برای نیروهای امنیتی افغان، به حمایت از حکومت افغانستان ادامه خواهد داد.

پس از حمله‌های یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ در امریکا، نیروهای بریتانیا وارد افغانستان شدند و در عملیات جنگی تا سال ۲۰۱۴ نقش کلیدی داشتند. البته حضور نظامی بریتانیا در افغانستان خالی از قربانی برای بریتانیا نبود، ۴۵۷ سرباز بریتانیایی در افغانستان کشته شده اند.

این پس از آن است که جوبایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ماه اپریل اعلام کرد که تمامی نیروهای امریکایی تا یازدهم ماه سپتمبر امسال، یازدهمین سالروز حمله‌های مرگبار در امریکا، افغانستان را ترک خواهند کرد.

سربازان بریتانیایی در افغانستان

قرار است که آقای بایدن تا ساعت‌های دیگر در مورد روند خروج نیروها از افغانستان صحبت کند.

بایدن تحت فشار منتقدان در امریکا است تا در مورد تصمیمش برای برگشتاندن تمامی نیروها به خانه وضاحت بیشتر دهد.

به دنبال آغاز خروج رسمی نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان در اول ماه می، خشونت‌ها در این‌کشور افزایش یافته است.

وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ۹۰ درصد تکمیل شده است.

مقامات امریکایی گفته اند که حدود ۶۵۰ سرباز امریکایی برای محفاظت از دپلوماتان و کمک در برقراری امنیت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل خواهند ماند.