وزارت صحت: تزریق واکسین جانسون و جانسون در افغانستان آغاز شد

واکسین ضد ویروس کرونا جانسون و جانسون

هم‌زمان با گسترش روزافزون موج سوم ویروس کرونا در افغانستان، وزارت صحت از آغاز تزریق واکسین جانسون و جانسون خبر داده است.

سه میلیون دوز از این واکسین را دولت امریکا به افغانستان کمک کرده و نزدیک به یکنیم میلیون آن دیروز جمعه (۱۸ سرطان) به کابل رسیده است.

مسئولان این وزارت گفته‌اند که واکسین جانسون و جانسون از امروز شنبه ( ۱۹ سرطان) در کابل و برخی ولایت‌های دیگر تطبیق خواهد شد.

میرویس علیزی معاون سخنگوی وزارت صحت گفت که انتظار می‌رود محموله بعدی این واکسین تا اواخر ماه جولای به افغانستان برسد: "افرادی که بیش‌تر آسیپ‌پذیر هستند، افرادی که سن‌شان از ۵۵ بالا است، اشخاصی که مرض مزمن یا دوامدار دارند، اشخاصی که در ساحات پر ازدحام وظیفه دارند، خصوصاْ با مراجعین سروکارشان زیاد است. به استادان مکاتب و پوهنتون‌ها، به شاگردان مکاتب و محصلین پوهنتون‌هایی که سن‌شان از ۱۸ سال بیش‌تر است تطبیق می‌شود همچنان به بی‌جا شدگان داخلی، ژورنالیستان و همکاران صحی ما واکسین تطبیق می‌شود."

شرکت جانسون و جانسون گفته که این واکسین تا ۸۵ درصد در برابر بیماری کووید۱۹ ایمنی ایجاد می‌کند.

بربنیاد اطلاعات سازمان صحی جهان این واکسین به‌عنوان واکسین تک‌دوز برای افراد بالاتر از ۱۸ سال استفاده می‌شود.

این سازمان در ۱۲ مارچ ۲۰۲۱ واکسین جانسون و جانسون را برای استفاده اضطراری ذکر کرد‌ و افزود که در پیش‌گیری از عفونت‌ها و کاهش مرگ‌ومیر در سراسر جهان نقش اساسی دارد.

اما براساس گزارش مرکز کنترل بیماری‌های امریکا، این کشور به دنبال مرگ ۱۵ نفر در نتیجه لخته شدن خون آن‌ها در پی تزریق این واکسین، تزریق آن را متوقف کرد، اما پس از چند روز تزریق آن را دوباره از سر گرفت.

این مرکز احتمال لخته‌شدن خون پس از دریافت این واکسین در زنان ۱۸ تا ۴۹ سال را ۷ در یک میلیون گفته و در میان زنان بالاتر از ۵۰ سال و مردان را یک در یک میلیون برآورد کرده‌است.

وزارت صحت در حالی تزریق واکسین ضد ویروس کرونای جانسون و جانسون را آغاز کرده که از جمعیت بیش از ۳۳ میلیونی این کشور تنها حدود یک میلیون نفر واکسین دریافته‌اند.

بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسین امریکایی جانسون و جانسون در حالی روز جمعه به کابل رسید که پیش از این نیز مردم این کشور دو نوع واکسین را تزریق کرده بودند.

هند ۵۰۰ هزار دوز واکسین استرازنکا و چین ۷۰۰ هزار دوز واکسین سینوفارم به افغانستان کمک کرده بود.

آرشیف، بیماران مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان‌جاپان در کابل

با این‌حال آمارهای ویروس کرونا هنوز هم در حال افزایش است، وزارت صحت برای کاهش آمار ابتلا به ویروس کرونا، همه مرکزهای آموزشی، تالارهای عروسی و فاتحه‌خوانی‌ها، حمام‌ها و تالارهای کنفرانس را تا اول اسد مسدود کرده‌است.

آمارهای این وزارت نشان می‌دهد که در یک‌شبانه روز گذشته‌ ۸۶ تن در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان داده و ۸۱۳ تن دیگر تازه به این بیماری مبتلا شده‌اند.

آمارها رسمی بیان‌گر این است که تاکنون در افغانستان بیش از ۱۳۳ هزار ۵۰۰ تن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. آمار واقعی شاید بیشتر از این باشد.