هشت صبح درباره زندگی مردم در مناطق تحت کنترول طالبان نوشته است

روزنامه‌های چاپ کابل

شماری از روزنامه‌های چاپ امروز کابل سرمقاله‌های خود را به زندگی مردم در بخش‌های زیر کنترل طالبان، آواره شدگان از جنگ و اقدام‌های پسین اختصاص داده‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود نوشته است، هرچند درباره زندگی مردم در بخش‌های زیر کنترل طالبان معلومات دقیق در دست نیست، اما آنچه دولت و طالبان در این باره معلومات می‌دهند، متناقض است.

به نوشته سرمقاله نویس، تاکنون کدام نهاد مستقل موفق نشده است درباره زندگی مردم زیر کنترل طالبان گزارش دهد که زندگی مردم درچه وضعیتی قرار دارد.

در سرمقاله آمده است که دولت و طالبان همزمان با جنگ، تبلیغات خود را نیز سرعت بخشیده اند، هردو طرف تلاش می‌کنند که افکار عامه را به نفع خودشان مدیریت کنند و این روشن است که در چنین اوضاعی اطلاعات دست کاری، سانسور و تحریف می‌شود.

بر بنیاد معلومات نویسنده سرمقاله هشت صبح، دستگاه اطلاع‌رسانی دولت تلاش می‌کند ویدیوهایی را پخش کند که نشان می‌دهند طالبان سربازان تسلیم شده را می‌کشند، خانه‌های مردم را آتش می‌زنند و همچنین چور و چپاول می‌کنند.

در ادامه این سرمقاله آمده که برعکس، طالبان نیز نوارهای تصویری را پخش می‌کنند که گویا با مردم و نیروهای اسیر شده از برخورد نرم و مهربانی کار می‌گیرند.

در پایان این سرمقاله آمده که یک نهاد بی طرف باید در بخش‌های زیر اداره طالبان زندگی مردم را بررسی کند.

نویسنده تاکید می‌کند که هیچ گروهی نمی‌تواند از راه ظلم، ستم و ویرانی بر مردم حکومت کند و طالبان نباید در تلاش این باشند که بار دیگر این کشور به میدان جنگ‌های داخلی مبدل شود.

  • اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز نوشته است که افغانستان بیشتر از هر کشور دیگر در جهان پناهجو دارد که بر بنیاد آمار پسین کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهجویان حدود سه میلیون افغان یا در کشورهای بیرون پناهجو هستند و یا هم درخواست پناهندگی داده‌اند.

در سرمقاله آمده است، در نتیجه جنگ، ناامنی‌ها و فقر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند که این دو رقم در مجموع ۱۶ درصد نفوس کُل افغانستان را می‌سازد.

به نوشته سرمقاله نویس، در دو ماه پسین که جنگ در این کشور شدت گرفته است، حدود ۲۰۰ هزار تن از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

در سرمقاله آمده است که مردم از جنگ بسیار متاثر شده‌اند و به رسیدگی‌های جدی بهداشتی، غذایی و موارد همسان این نیاز دارند.

در پایان این سرمقاله تاکید شده که حکومت باید کمک‌های بی‌درنگ را به بیجا شدگان و آوارگان جنگ برساند و این کار را در اولویت خود قرار دهد.

  • مسیر

روزنامه مسیر، در پیوند به اقدام‌های روزهای پسین حکومت انتقاد کرده است و آن را بر ضد ارزش‌ها و قوانین نافذه خوانده است.

به باور سرمقاله نویس، فشار بر رسانه‌ها، تهدید شماری از چهره‌ها، بازداشت و ایجاد مشکل از موردهایی هستند که حکومت انجام داده است.

در پایان سرمقاله تاکید شده که جمهوریت باید جمهوریت باقی بماند، به قانون و ارزش‌های جمهوری ارزش گذاشته شود و حکومت باید به استبداد و دیکتاتوری خود پایان دهد.