اتحادیه اروپا: هزینه جنگ را در افغانستان غیرنظامیان می‌پردازند

آرشیف، یک غیرنظامی که در زابل زخمی شده برای درمان به شفاخانه منتقل می شود.

جوزیپ بوریل، نمایندۀ عالی اتحادیۀ اروپا در امور خارجی و پالیسی امنیتی می‌گوید که غیرنظامیان در افغانستان همچنان هزینۀ جنگ را می‌پردازند.

آقای بوریل پس از نشست شورای روابط خارجی اتحادیۀ اروپا به خبرنگاران دیروز دوشنبه (۱۲ جولای) در بروکسل گفت که ادامۀ جنگ در افغانستان از موضوعات مورد بحث نشست بود.
او افزود: "جنگ تاثیر بزرگی بر غیرنظامیان داشته. شمار تلفات ملکی در نیمۀ اول امسال ۲۳ درصد افزایش یافته. ما حمله‌های هدفمند روزافزون بر هزاره‌ها و دگر گروه‌های مذهبی و قومی را نکوهش می‌کنیم. وزیران به اتفاق هم خواهان شرکت طالبان در گفت‌وگو‌های واقعی و فراگیر صلح شدند. ما هم‌چنان از کشور‌های منطقه و جهان می‌خواهیم که در حمایت از پروسه صلح افغانستان نقش سازنده ایفا کنند. من با بسیاری از بازیگران منطقه‌ای در کنفرانس روز‌های پیش‌رو در تاشکند، ازبیکستان در تماس خواهم بود، جایی‌که انتظار داریم که رئیس جمهور افغانستان شرکت کند."

هنوز ریاست جمهوری افغانستان در مورد سفر محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به ازبیکستان چیزی نگفته است.

با وصف گشایش گفت‌وگو‌های صلح در ماه سپتمبر پارسال در دوحه، پایتخت قطر هنوز طرف‌های مذاکره کننده در بارۀ برقراری آتش‌بس در افغانستان به توافق نرسیده اند.

پس از آغاز رسمی روند خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان در اول ماه می، خشونت‌ها در این کشور به گونه‌ای چشمگیری افزایش یافته و طالبان در هفته‌های اخیر ده‌ها ولسوالی را تصرف کرده اند.

مردم در گوشه‌های گوناگون افغانستان خواهان توقف جنگ و برقراری آتش‌بس استند.

در این میان، زنان و دختران نگران آینده اند و می‌گویند که مبادا با به قدرت رسیدن احتمالی طالبان آنان از حقوق اساسی‌شان محروم شوند.

جوزیپ بوریل

اما جوزیپ بوریل بر حفظ دست آورد‌های زنان و دختران در افغانستان تأکید می‌کند: "ممکن است که ما در مورد ایجاد یک گروه بین‌المللی تماس یا گروه بین‌المللی حمایت از مردم یا اعضای اتحادیه اروپا و دیگران فکر کنیم، کسانی که حاضر استند حمایت مالی خود از افغانستان را افزایش دهند و در عین زمان روشن شود که این حمایت به گونۀ مشروط در پیوند به حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان صورت می‌گیرد. مشروط بودن حمایت ما باید افزایش یابد اگر طالبان هدف بازگشت به زمانی را داشته باشند که حقوق بشر به خصوص حقوق زنان نسبت به امروز بسیار اندک بود."

ند پرایس سخنگوی قصر سفید

در این حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده دوشنبه در نشست خبری در واشنگتن گفت که تحمیل حکومت از راه زور در افغانستان پذیرفتنی نیست: "جامعۀ جهانی تحمیل یک حکومت از راه زور در افغانستان را نخواهد پذیرفت. مهم‌تر از همه، مشروعیت و کمک و مأموریت محبوب در افغانستان برای حکومت افغانستان در صورتی ممکن بوده می‌تواند که آن حکومت از حمایت مردم برخوردار باشد و از دید ایالات متحده و جامعۀ جهانی، آن حکومت به حقوق بنیادی و اساسی احترام داشته باشد. نزد ما این موضوع غیرقابل مذاکره است."

طالبان در زمان حاکمیت‌شان در نیمۀ دوم دهۀ نود میلادی دختران و زنان را از حق تحصیل و کار محروم کرده بودند.

اما در چند سال آخر، این گروه می‌گوید که در چوکات شریعت اسلام و عنعنات افغانستان به رعایت حقوق زنان و دختران پابند است.

اما شماری از زنان و دختران به آنچه طالبان می‌گویند هم زیاد باور ندارند.

فوزیه کوفی

فوزیه کوفی، یکی از چهار عضو زن هیئت مذاکره کنندۀ صلح دولت افغانستان است که چند بار با گروه طالبان از نزدیک دیدار و گفت‌وگو کرده.

او به تازگی گفته که از سلب شدن آزادی زنان در برخی از مناطق تحت کنترل طالبان گزارش می‌رسد.

همچنان عارفه نوید، رئیس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت بدخشان چندی پیش به رادیو آزادی گفت که طالبان به کارمندان زن چند نهاد در آن ولایت هشدار داده اند که کار کرده نمی‌توانند.