بریتانیا: اگر طالبان در قدرت شریک شوند در سطح رهبری دولت با آنها همکاری می‌کنیم

برخی از اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر

بریتانیا گفته که اگر طالبان در افغانستان در قدرت شریک شوند، این کشور حاضر است همکاری‌های خود را با این گروه در سطح رهبری دولت افغانستان ادامه دهد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا روز سه‌شنبه (۱۳ جولای) در مصاحبه‌ای با دیلی تلگراف گفت که هر دولتی در افغانستان بر سر کار باشد، این کشور حاضر است به شرط رعایت برخی از هنجارهای بین‌المللی، با آن کار کند.

با این حال، بن والاس هشدار داد که بریتانیا هرگونه رابطه را " اگر رفتاری مغایر با حقوق بشر داشته باشد" بررسی خواهد کرد.

بن والاس وزیر دفاع بریتانیا

او افزود: "برای صلح شما باید یک شریک باشید، در غیر این صورت، در خطر انزوا قرار دارید و انزوا شما را به جایی خواهد برد که از آنجا آغاز کردید."

مسئولان دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز به این باور هستند که طالبان اگر دست از جنگ بردارند و به میز مذاکره برگردند، می‌توانند از طریق انتخابات در قدرت سهیم شوند.

محمد امیری معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفت: "طبق طرح صلح حکومت افغانستان، طالبان اگر دست از جنگ بردارند و صادقانه به میز مذاکرات حضور یابند و با مردم صلح کنند، می‌توانند از طریق انتخابات در قدرت و حکومت سهیم شوند."

از سویی هم قربانیان جنگ در افغانستان از طرف‌های درگیر می‌خواهند که آتش‌بس کرده و به میز مذاکره برگردند.

زخمی ها در یکی شفاخانه بغلان

رحیم‌شاه صافی، سرباز پیشین اردوی ملی، در جنگ با طالبان در ولایت زابل پنج سال پیش دو پایش را از دست داد.

این قربانی جنگ می‌گوید اگر طالبان جنگ را متوقف کنند و به روند صلح بپیوندند، حاضر است این گروه را ببخشد: "خواست ما از طالبان این است که به‌طور واقعی صلح کنند و به این حکومت بپیوندند و از جنگ بگذرند. ما حق خود را به آنها می‌بخشیم، اما اگر باز هم به جنگ ادامه دهند، با همین پاهای مصنوعی خود با آنها می‌جنگم."

کمیته قربانیان جنگ افغانستان روز چهارشنبه در نشست خبری از طرف‌های جنگ خواست که خشونت را متوقف کنند و پشت میزمذاکره بنشینند.

مسعود صافی، مسئول این کمیته به رادیو آزادی گفت: "خواست ما از سرگیری مذاکرات صلح، آتش‌بس فوری و تسریع روند صلح است. باید در مذاکرات صلح از قربانیان اصلی جنگ نیز به میز مذاکره حضور داشته باشند تا صدای‌شان شنیده شود."

این در حالی است که به دنبال آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان هفته پیش ادعاکردند که ۸۵ درصد خاک افغانستان را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

از سوی دیگر، فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفته که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بیش از ۹۵ درصد پیش رفته است.