خصوصیات یک شهر معیاری چیست؟

آرشیف، گوشه‌ای از شهر کابل

شهر عبارت از مکان وسیعی است که دارای نفوس بیشتر بوده و در آن فعالیت مردم کارهای غیر زراعتی می‌باشد. در شهرها، تبادل فرهنگ‌های گوناگون صورت می‌گیرد.

اولین شهر در جهان، ۵۵۰۰ سال قبل از میلاد در بین النهرین بوجود آمده است. در شهرهای اولیه، جمعیت کمی جا می‌شدند چنانجه شهرهای قدیم، دیواری داشتند که بخاطر دفاع نظامی چهار اطراف آن را احاطه می‌کردند. بنابر اظهارات مورخان، انسانها از بدو پیدایش بخاطر بهتر زیستن تلاش کردند تا از شیوه زندگی قدیمی مثل جنگل نشینی، مغاره نشینی، خیمه نشینی و زراعتی و دهکده نشینی برآمده و زیست خوبتری برای خود تدارک ببینند که به همین منظور، شهرها تاسیس گردید.

در افغانستان بعد از سال ۲۰۰۱ میلادی و سرازیر شدن کمک‌های بین‌المللی در این کشور، توسعه شهرها بدون در نظر گرفتن معیار‌های شهری ادامه یافت، اما انکشاف نا منظم شهری، عدم رعایت معیار شهر نشینی و محیط زیستی، آلودگی هوا، ازدحام وسایل نقلیه فرسوده، موجودیت کارخانه‌های کوچک در ساحات رهایشی و بعضی موارد دیگر مشکلاتی را در شهرها بخصوص کابل ایجاد کرده است.

اینکه یک شهر استندرد کدام معیار‌ها را داراست و شهرها چه ارزشی دارند و در فرهنگ شهری کدام نکات بیشتر مراعات شود این همه توضیحات را در این برنامه در امتداد لحظه‌ها میتوانید بشنوید.

Your browser doesn’t support HTML5

معیارهای یک شهر استندرد کدام‌ها اند؟