هیواد: بندرهای سقوط کرده باید پس گرفته شود

روزنامه‌های چاپ کابل

  • هیواد

روزنامه هیواد نوشته که بندرهای سقوط کرده‌ای افغانستان باید پس گرفته شوند.

سرمقاله‌نویس این روزنامه نوشته که جنگ در افغانستان زیرنام طالبان افزون بر تلفات جانی، زیان‌های بسیار مالی و انکشافی به دنبال داشته است و همچنین فعالیت برخی بندرهای مهم افغانستان را که داد و ستد بازرگانی افغانستان با کشورهای بیرونی بگونه رسمی از آن‌ها صورت می‌گیرد، متوقف شده است.

این روزنامه به نقل از گزارش روزنامه دان پاکستان نوشته که طالبان اندکی پس از تصرف منطقه سپین بولدک، گردآوری مالیات و دادن تعرفه‌های تازه را آغاز کرده‌اند.

این نویسنده تأکید می‌کند که فروپاشی بندرها و وضعیت موجود را وجدان هیچ افغان پذیرفته نمی‌تواند و مقام‌های حکومت را به تلاش پس‌گیری و بازگرداندن بندرهای سقوط شده افغانستان فرا می‌خواند.

سرمقاله‌نویس روزنامه با اشاره به جنگ‌های پسین در بخش‌های گونه گون افغانستان نوشته است که ادامه وضعیت کنونی به سود طالبان نیست.

این روزنامه در ادامه نوشته که پیشرفت‌های پسین طالبان نشان داده که افزون بر تلفات عمومی، در شماری از بخش‌های گرفته شده از سوی این گروه، مانند بیشتر ولسوالی‌های قندهار، برخی از افراد با چهره‌های پوشیده وارد خانه‌های مردم شده و افراد مشخص را بیرون کرده و به قتل می‌رسانند.

به گفته نویسنده، حتا در برخی بخش‌ها در حومه شمال کابل، افراد مسلح ناشناس با چهره‌های پوشیده اقدام به قتل‌های هدفمند می‌کنند.

روزنامه نوشته که موردهای زیادی از ویران کردن جاده‌ها، پل‌ها و تخریب ساختمان‌های دولتی در بخش‌های زیر کنترل طالبان وجود دارد.

به گفته نویسنده، هرچند طالبان بارها این همه را رد کرده‌اند، اما انکار آن‌ها نمی‌تواند مردم را باورمند کند.

نویسنده پرسشی را مطرح کرده است که اگر طالبان امروز نمی‌توانند از زندگی و امکانات عمومی مردم در بخش‌های زیر اداره خود حفاظت کنند، پس چگونه خود را درخور حاکمیت بر مردم می‌دانند؟

نویسنده تأکید می‌کند که وضعیت کنونی به سود طالبان نیست و باید از آن دست بردارند.

  • اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز نوشته که گروه طالبان بیش از گذشته به شهرک صنعتی هرات در ولسوالی گذره نزدیک شده است.

در ادامه سرمقاله روزنامه نوشته که گسترش فعالیت طالبان در گذره سبب نگرانی صنعتگران هرات شده است.

به گفته نویسنده، وضعیت امنیتی هرات به ویژه در شهر صنعتی وخیم است و در صورت ادامه وضعیت، صنعتگران مجبور اند کارخانه‌های خود را تعطیل کنند.

این روزنامه ابراز نگرانی كرده كه یك دهه ناامنی و آدم‌ربایی در هرات بسیاری بازرگانان و صنعتگران هرات را مجبور به انتقال تمامی یا بخشی از سرمایه‌های‌شان به خارج از كشور كرده است.

نویسنده اطلاعات روز از حکومت و طالبان می‌خواهد که برای حفاظت از دارایی‌های صنعتگران، از درگیری مسلحانه در حومه شهر صنعتی هرات خودداری کنند.