استقبال وزارت فرهنگ از پذیرفته شدن سه میراث فرهنگی افغانستان در یونسکو

میناتوری سبک بهزاد به عنوان میراث فرهنگی افغانستان در یونسکو ثبت شد

اداره آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یا یونسکو درخواست افغانستان برای ثبت سه میراث فرهنگی ناملموس در فهرست میراث‌های جهانی را پذیرفته است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان پذیرفتن در خواست این کشور برای ثبت سه میراث نا ملموس در فهرست میراث‌های فرهنگی سازمان ملل متحد را دست آورد مهمی خوانده است.

این وزارت گفته که سبک هنر میناتوری بهزاد به گونه مستقل در سال ۲۰۲۲ به نام افغانستان در اداره آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو ثبت خواهد شد.

همچنین صنعت تولید ابریشم، به گونه مشترک به نام افغانستان، آذربایجان، ایران، ترکیه، ترکمنستان و ازبیکستان و شب یلدا (شب چله) به گونه مشترک به نام افغانستان و ایران ثبت می‌شود.

صابر مومند٬ سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان روز پنجشنبه (۷ اسد) به رادیو آزادی گفت که این برای افغانستان یک دست آورد بسیار بزرگ در بخش فرهنگی است.

صابر مومند٬ سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ

مومند می‌گوید: "سه میراث ناملموس فرهنگی کاندید میراث‌های جهانی سال ۲۰۲۲ شده و در فهرست میراث‌های نا ملموس فرهنگی یونسکو قرار گرفته است. وزارت اطلاعات و فرهنگ این دست‌آورد را برای مردم فرهنگ دوست و فرهنگ‌پرور افغانستان مبارک‌باد می‌گوید."

افغانستان از کشورهای غنی منطقه در بخش آثار باستانی و میراث‌های فرهنگی ملموس و نا ملموس بوده اما شماری از کشورهای منطقه بدون توجه به افغانستان برخی آثار و میراث‌های فرهنگی مشترک با افغانستان را به نام خود ثبت کرده‌اند.

از جمله می توان از "دوتار" نام گرفت که پارسال به نام ایران در اداره یونسکو ثبت شد. این اقدام ایران اعتراض‌های را در میان فرهنگیان افغان در پی داشت.

در همین حال افسر رهبین٬ رئیس آرشیف ملی افغانستان می‌گوید که ثبت میراث‌های فرهنگی در یونسکو بسیار با ارزش بوده و به گونه مستقیم معرف پیشینه تاریخی، فرهنگی و تمدنی یک سر زمین است.

او اما می‌گوید که در گذشته در افغانستان برای ثبت میراث‌های ملموس و غیر ملموس این کشور آن گونه که لازم بوده اقدام صورت نگرفته است.

رهبین گفت: "طوری که لازم بود در گذشته به اقدامات عملی، جدی و موثر دست زده نشده و سوگمندانه هنوز آثار زیادی را در اداره یونسکو به ثبت نرسانیده ایم."

منار جام در غور

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان پیش از این گفته که ۱۱ میراث فرهنگی ملموس و غیر ملموس دیگر افغانستان نیز در فهرست آثار فرهنگی این کشور ثبت شده که نوروز، قرصک (رقص محلی)٬ بزکشی، خط نستعلیق، موسیقی محلی و غیره شامل آن‌ها هستند.

افغانستان پیش از این ساحه تاریخی بامیان و منار جام در ولایت غور را به نام این کشور در اداره آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو به ثبت رسانیده است.

این وزارت تلاش دارد تا در کنار این آثار و میراث های فرهنگی، رباب سازی و اتن ملی را نیز به عنوان میراث‌های فرهنگی این کشور در اداره یونسکو ثبت کند.