اسرائیل خواستار پاسخ جهانی در برابر حمله به نفتکش مرسر استریت شد

آرشیف

اسرائیل خواستار پاسخ بین‌المللی در برابر حمله اخیر به نفتکش تحت مدیریت این کشور در سواحل سلطنت عمان شد.

نیروی بحری امریکا می‌گوید، در حملۀ یک طیارۀ بدون سرنشین بر یک کشتی نفتکش زیر ادارۀ اسرائیل در نزدیکی سواحل سلطنت عمان دو نفر کشته شدند.

این حمله روز پنج‌شنبه گذشته صورت گرفت و اسرائیل ایران را مسوول می‌داند. کشته شدگان از عمله کشتی و از بریتانیا و رومانیا بودند.

این اولین حملۀ مرگبار بر یک کشتی تجارتی است که هم‌زمان با افزایش تنش در منطقه صورت می‌گیرد. اردوی امریکا گفت که دو کشتی نیروهای بحری این کشور این کشتی بنام مرسر استریت را همراهی کردند و به یک جای امن رساندند.

اعلامیه گفت که کارشناسان مواد منفجره‌ای نیروهای بحری امریکا به کشتی داخل شده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که عملۀ کشتی به کدام خطر دیگری مواجه نباشند و برای همکاری در تحقیقات آمادگی دارند.

اعلامیه می‌افزاید که این حمله توسط طیارۀ بدون سرنشین صورت گرفته است.

ازسوی دیگر وزیر خارجۀ اسرائیل ایران را مسوول این حمله و صادر کنندۀ تروریزم، ویرانی و بی ثباتی در منطقه دانست.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل

یائیر لاپید افزود که جهان نباید در مقابل به گفته وی تروریزم ایران که به آزادی کشتی‌رانی لطمه می‌زند، سکوت کند.

او گفت که به دیپلوماتان اسرائیلی دستور داده است تا برای وضع تحریم‌های ملل متحد علیه آنچه وی تروریزم ایران خواند، فشار وارد کنند.

وزیر خارجۀ اسرائیل روز شنبه درمورد با همتای امریکایی خود تلفونی صحبت کرده است.

اعلامیه وزارت خارجۀ اسرائیل گفت که حمله به کشتی در سواحل عمان، مبارزۀ مشترک با تروریزم ایران و یک پاسخ بین‌المللی اساسی و موثر، در این گفتگو مورد بحث قرار گرفت.

شبکۀ تلویزیونی العالم وابسته به حکومت ایران نیز گزارش داد که نیروهای مقاومت سوریه مسوول حمله به این نفتکش هستند.

العالم بدون ذکر نام منابع خود گزارش داد که این حمله در پاسخ به حمله اسرائیل به میدان هوایی ضبعه در منطقه قصیر صورت گرفته که در آن به گفته این تلویزیون دو نفر از مقاومت کشته شده بودند.

قوای هوایی اسرائیل در چند ماه اخیر بر اهداف ایرانی در سوریه صدها حمله انجام داده است.

تنش در منطقه خلیج فارس بعد از آن افزایش یافت که امریکا دو سال پیش از توافقنامه اتومی با ایران خارج شد و تحریم‌های اقتصادی بر این کشور را ازسر گرفت.

نفتکش میرسر ستریت که بار نداشت و مورد حمله قرار گرفت از بندر دارالسلام تانزانیا به سوی بندر فجیره در امارات متحدۀ عربی در حرکت بود.

آژانس خبررسانی سلطنت عمان گفت این حمله در یک منطقۀ خارج آب‌های این کشور صورت گرفته است.