آموزش حقوق بشری شامل نصاب درسی پوهنتون‌های افغانستان می‌شود

آرشیف، شماری از محصلین پوهنتون کابل

اقدام تازه کمیسیون مستقل حقوق بشر و وزارت تحصیلات عالی برای آموزش حقوق بشری در پوهنتون‌ها و موسسات تحصیلات عالی افغانستان.

کمیسیون مستقل حقوق بشر و وزارت تحصیلات عالی، تفاهمنامه‌ای امضا کردند که براساس آن، آموزش حقوق بشری مشمول نصاب درسی پوهنتون‌های دولتی و خصوصی می‌شود.

حامد عبیدی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان روز یکشنبه (۱۰ اسد) به رادیو آزادی گفت که این اقدام زمینه آموزش حقوق بشری به گونه اکادمیک را برای محصلان فراهم می‌کند: "شامل‌سازی موضوعات مربوط به حقوق بشری در نصاب‌های تعلیمی تا حقوق بشر به گونه اکادمیک در نهادهای تحصیلات عالی دولتی و خصوصی تدریس شود. دیگر اینکه در رشته‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی محصلان تشویق شوند که پایان‌نامه‌های‌شان را در مورد موضوعات حقوق بشری بنویسند."

به گفته آقای عبیدی، استادان و کدرهای علمی در تحقیقات علمی خود به مسایل حقوق بشری خواهند پرداخت و سیمینارها و کنفرانس‌ها در مورد موضوعات حقوق بشری در پوهنتون‌ها برگزار خواهند شد.

شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

در همین حال، شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته که این اقدام در زمینه تامین ارزش‌های حقوق بشری، بسیار موثر خواهد بود: "چهارچوب این تفاهمنامه بسیار خوب تنظیم شده و این امکان را فراهم می‌کند که همکاری معنی‌دار میان دو طرف وجود داشته باشد. همکاری که برای وزارت تحصیلات عالی و کمیسیون مستقل حقوق بشر در زمینه تامین ارزش‌های حقوق بشر بسیار مهم و موثر باشد."

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته جوانان باید در مورد حقوق بشر، آگاهی کافی و اساسی داشته باشند و با استفاده از آن، برای تامین عدالت و کاهش خشونت در خانواده‌ها و جامعه تلاش کنند.

این در حالی است که با تلاش‌های دو دهه اخیر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و دیگر نهادهای مدافع حقوق بشر، هنوز هم نقض حقوق بشری به ویژه حقوق زنان یکی از جدی‌ترین چالش‌ها در افغانستان است.

لت‌وکوب زنان و دختران، ازدواج اجباری و زیر سن، عدم دسترسی به آموزش و خدمات صحی اساسی و غیره از موارد جدی تخلف حقوق بشری شمرده می‌شوند.