شورای امنیت سازمان ملل متحد: جنگ افغانستان به مرحله خونین آن رسیده است

تصویر پس از یک حمله خونین در کابل

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته در یک نشست اضطراری که حکومت افغانستان خواستار آن شده بود، وضعیت افغانستان را مورد بحث قرار داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دیروز(جمعه، ۱۵ اسد) در یک نشست اضطراری اعلام کرد که جنگ در افغانستان به مرحله‌ای خونین و مخرب آن رسیده است.

در این نشست که به تقاضای حکومت افغانستان دایر شده بود، دیبرا لاینز رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما)، شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، نمایندۀ افغانستان و نمایندگان سایر کشورها در مورد وضعیت جاری افغانستان گفتگو کردند.

دیبرا لاینز رئیس یوناما طالبان را مسئول وخامت اوضاع دانسته گفت، طالبان وعده کرده بودند که جنگ در افغانستان را از طریق گفتگو حل و فصل کرده، حیات افراد ملکی را به خطر نمی‌اندازند.

او گفت: "با آغاز حملات طالبان، صرف در یک ماه گذشته حدود یکهزار فرد ملکی در افغانستان کشته شده اند."

دیبرا لاینز رئیس یوناما

خانم لاینز گفت: "ما امروز این فرصت را داریم که از یک وضعیت فاجعه بار در افغانستان جلوگیری کنیم. من با اطمینان می‌توانم بگویم که چنین فاجعه‌ای پیامدهای گسترده‌ای فراتر از سرحدات افغانستان خواهد داشت. من معتقدم که شورای امنیت و به طور کلی جامعه‌ای بین‌المللی می‌تواند از بسیاری احتمالات بد، جلوگیری کند."

در این نشست رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان طالبان را متهم کرد که اهداف ملکی و نظامی را در کابل و دیگر ولایات، یکسان هدف قرار می‌دهند.

شهرزاد اکبر با اشاره به حمله مرگبار بر دواخان مینه پال رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت افغانستان گفت: "انکار ظالمانۀ طالبان مبنی بر این‌که نمی‌خواهند مقامات دولتی را به حیث فرد ملکی بپذیرند و در کابل، کندهار، غزنی و سایر مناطق کشور به قتل آنها ادامه می‌دهند. علاوه بر تخطی‌های روزمره از قوانین جنگ، دستاورد‌های حقوق بشر در افغانستان با تهدید مواجه ساخته و با تشدید جنگ‌ها در حال محدود شدن است."​

شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

پس از نشست دیروز شورای امنیت، غلام محمد اسحق‌زی نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در یک کنفرانس خبری گفت: "ما از اظهارات امروزی و قبلی شورای امنیت که با یک صدا گفتند، حکومتی را که در افغانستان به زور به قدرت برسد به رسمیت نمی‌شناسد و هیچ کشور به چنین حکومت مشروعیت نمی‌بخشد، مگر اینکه به طور دموکراتیک انتخاب شود، استقبال می‌کنیم."

نماینده ایالات متحدۀ امریکا در این نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت، طالبان باید بشنوند که حکومت از طریق زور نظامی و احیای امارت اسلامی آنها، برای جامعۀ جهانی غیرپذیرفتنی است.

نماینده بریتانیا گفت که طالبان باید آگاه باشند که در صورت ادامۀ عملیات نظامی با عواقب وخیم آن روبرو خواهند شد و بریتانیا حکومتی را که در افغانستان به زور به قدرت برسد، به رسمیت نمی‌شناسد.

نشست اضطراری دیروز شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث در مورد وضعیت افغانستان به درخواست حکومت افغانستان و به ابتکار هند که در حال حاضر ریاست این شورا را بر عهده دارد، دایر شده بود.

در این نشست، پنج عضو دایمی شورای امنیت و نمایندگان سایر کشورها، خواستار حفاظت از افراد ملکی در جریان درگیری‌های جاری در افغانستان شده اند.