گردهمایی آورگان هلمند در کابل؛ "افغانها در برابر دشمن مشترک بایستند"

آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد.

آوارگان جنگ هلمند ندای پشتیبانی از نیروهای امنیتی را در کابل سر دادند.

آنها می‌گویند سکوت‌شان را شکسته اند و در برابر آنچه که آنان کشتار و ظلم طالبان عنوان می‌کنند، صدا بلند کرده اند.

برگزار کنندگان این گردهمایی ادعا می‌کنند که طالبان در این ولایت حتا به کودکان رحم نکرده اند.

مسعود چوپان، از برگزار کنندگان این گردهمایی به رادیو آزادی می‌گوید طالبان از خانه‌های مردم به عنوان سنگر استفاده می‌کنند: "هدف نشست امروز نه گفتن به جنگ ناروا است سکوت در برابر این جنگ باید بشکند، افغانها باید در برابر دشمن مشترک ایستاده شوند، فاجعه هلمند و دیگر ولایت‌ها باید پایان یابد، دشمن که از خانه مردم سنگر ساخته باید پایان یابد."

آرشیف، بی‌جا شده های داخلی در ولایت هلمند

آنان می‌گویند که دولت باید برای تقویت روحیه نیروهای امنیتی حقوق ماهانه آنان را بلند ببرد و تجهیزات به وقت و زمانش به این نیروها در میدان‌های نبرد رسانیده شود.

با این همه جنگ در هلمند همچنان ادامه دارد و هنوز گزارش دقیقی از تلفات غیرنظامیان در این نبردها ارائه نشده است.

برگزار کنندگان این گردهمایی تلفات غیرنظامیان در این نبردها را ده‌ها تن عنوان می‌کنند.

باشندگان هلمند در این گردهمایی می‌گویند، بیشتر قربانیان جنگ‌های اخیر هلمند غیرنظامیان به ویژه کودکان بوده اند.

محمد شریف علی‌زی، یکی از برگزارکنندگان این گردهمایی گفت: ‎"دیگر سکوت مان را پایان می‌دهیم، ما دیروز بنرها را چاپ می‌کردیم تصویری نبود که دلخراش نباشد و از آن در بنر استفاده کنیم، عکس‌ها تکان دهنده و دردناک بود، وضعیت روان در هلمند فاجعه به بار آورده است، این جنگ استخبارات بیگانه ها است، جنگ پلان شده از جای دیگری است، مردم باید دیگر از مظلومیت برایند و سکوت خود را بشکنند در غیر آن جنازه‌شان را خواهند برداشت. ما باید بسیج شویم و حرکت کنیم."

هلمند سال‌هاست که گواه نبردهای شدید بوده است، اما در بیست روز پسین حمله‌های طالبان به بخش های از این ولایت صدها تن را آواره کرده است.

ویرانی های ناشی از جنگ در ولایت هلمند

نصیب‌الله داوری یکی از باشندگان هلمند می‌گوید: ‎"وضعیت هلمندیان خیلی‌ها خراب است، در شهر جنگ ادامه دارد بسیاری از بخش‌ها سقوط کرده است، دکان‌ها چور و چپاول شدند، با نیروهای هوایی مان باید کمک شود تا حال که ما خبر گرفته ایم اوضاع خراب است."

برگزار کنندگان این گردهمایی می‌گویند که آوارگان جنگ هلمند به دلیل نداشتن سرپناه و مواد اولیه به جاده‌های کابل پناه برده اند.

آنان خواهان کمک دولت به این آوارگان هستند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان به تماس‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

طالبان ادعاهای برگزار کنندگان این گردهمایی را رد می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه به رادیوی آزادی گفت که نیروهای امنیتی افغانستان از خانه‌های مردم به عنوان سنگر استفاده می‌کنند.

ادعایی که همواره از سوی نهادهای امنیتی افغانستان رد شده است.