پنتاگون: روند انتقال امریکایی‌ها و متحدان آنان از کابل تا دو هفته دیگر تکمیل می‌شود

نیروهای خارجی در میدان هوایی کابل

مقام‌های پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده امریکا می‌گویند که اردوی این کشور در هماهنگی با طالبان، روند انتقال امریکایی‌ها و متحدان آن‌ها را از میدان هوایی کابل تا دو هفتۀ دیگر تکمیل می‌کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز گذشته (۱۷ آگست) در نشست خبری دیروزش گفت که طالبان اطمینان داده اند که در روند تخلیه امریکایی‌ها و متحدان امریکایی از میدان هوایی کابل مداخله نخواهند کرد، اما او جزییات بیشتر در این مورد نداد.

او افزود که همه روز چندین بار تماس‌ها بین قوماندان‌های امریکایی و طالبان رد و بدل می‌شود.

ویلیم تیلر، یک جنرال ارشد پنتاگون که در این نشست خبری جان کربی را همرایی می‌کرد، گفت که در جریان دوشنبه شب ۹ طیاره ترانسپورتی با تجهیزات و حدود هزار سرباز امریکایی به کابل رسید که هفت طیاره دوباره با حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ غیرنظامی همان شب دوباره کابل را ترک کرد.

به گفتۀ جنرال تیلر، آن عده از غیرنظامیان که دوشنبه شب از میدان هوایی کابل انتقال یافتند، مشمول افغان‌های اند که برای ویزۀ ویژه مهاجرت درخواست داده‌اند و یا هم اتباع کشورهای سوم اند.

او افزود، هدف این است که همه روز بین ۵،۰۰۰ تا ۹،۰۰۰ نفر از میدان هوایی کابل انتقال یابند.

این جنرال امریکایی گفت که اکنون بیش از چهار هزار نیروی امریکایی در میدان هوایی کابل مستقر اند و انتظار می‌رود که شمار این سربازان در روزهای نزدیک به شش هزار تن برسد.