برافراشتن بیرق افغانستان در جلال آباد؛ "یک تن کشته و دو خبرنگار لت و کوب شدند"

برافراشتن پرچم ملی افغانستان از سوی برخی از شهروندان ننگرهار در شهر جلال آباد.

خبرنگاران محلی تلویزیون آریانا و خبرگزاری پژواک در ننگرهار در حالی که اشک از چشمان شان جاری است می‌گویند که طالبان آنها را صبح امروز چهارشنبه (۲۷ اسد) لت‌ و کوب کردند.

آنها تصویر برداران تلویزیون آریانا و خبرگزاری پژواک هستند.

آنان می‌گویند زمانی که چند تن از جوانان می‌خواستند پرچم ملی را در جادۀ پشتونستان شهر جلال‌آباد برافرازند و از آن تصویربرداری کنند، طالبان آنها را به شدت لت‌ و کوب کردند.

محمود نعیمی تصویربردار تلویزیون آریانا در ننگرهار در مورد به رادیو آزادی گفت: "ما برای تهیه گزارش به شهر برآمده بودیم. زمانی که کار ما تمام شد، اینجا مظاهره شروع شد. ما که می‌خواستیم از جریان مظاهره تصویربرداری کنیم، افراد مسلح امارت ما را با قنداق تفنگ لت‌ و کوب کردند، با سیلی زدند و کش کردند و در مقابل ولایت یک کسی دیگر ما را از نزدشان آزاد کرد."

زرگی امیرزاده، تصویربردار خبرگزاری پژواک در این ولایت نیز حرف مشابهی می‌زند او می‌خواهد که در مورد این قضیه از سوی مقامات بلندپایه طالبان پی‌گیری شود: ​"در جاده پشتونستان ایستاده بودیم که مظاهره‌ کننده‌ها با بیرق‌ها آمدند و زنده باد افغانستان زنده باد بیرق بلند نعره می‌زدند. ما که می‌خواستیم از این صحنه ویدیو بگیریم، ناگهان از عقب با قنداق‌ها لت‌ و کوب شدیم."

همچنان گزارش شده که زاهدالله مسئول موسسۀ انتشارات سهار در جریان برافراشتن بیرق ملی سه رنگ در شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار جان باخته است.

عبدالرازق همدرد، یک مسئول انتشارات شرق گفته است که صدها تن از جوانان امروز هنگام راهپیمایی بیرق های ملی کشور را حمل و تلاش کردند که بیرق ها را در بخش های مختلف شهر جلال آباد بیآویزند که با شلیک هوایی طالبان رو به رو شدند.

او افزود که در جریان این تیراندازی زاهد الله هدف مرمی قرار گرفت و کشته شد.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان نوشته است که سه تن کشته شده اند.

منابع طالبان تا کنون در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

خبرگزاری پژواک در صفحه فیسبوکش این خبر را منتشر کرده، اما تلویزیون آریانا تا کنون به گونه رسمی واکنش نشان نداده است.

اداره حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان "نی" با تأیید این رویداد گفته است که در این مورد تحقیق می‌کند.

در همین حال یوسف ظریفی، مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران در شرق کشور با تأیید این رویداد گفته است که طالبان تعهدشان را در بخش آزادی بیان عملاً ثابت کردند.

در این حال کمیته دفاع از خبرنگاران افغانستان این رویداد را محکوم کرده و از رهبری طالبان خواسته است که این رویداد را به گونه جدی بررسی کند.

عبدالمعید هاشمی مسئول این کمیته به رادیو آزادی گفت: ​"لت‌ و کوب خبرنگاران تلویزیون آریانا و خبرگزاری پژواک در ولایت ننگرهار کمیته دفاع از خبرنگاران افغانستان را سخت نگران کرده است. ما از رهبری طالبان می‌‌‌‌‌خواهیم که این رویداد را به گونه عمیق بررسی کند و عاملین آنرا به پنجه قانون سپرده و جزا بدهد."

این رویداد در حالی به وقوع می‌پیوندد که یک روز قبل ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان از آزادی رسانه‌ها اطمینان داد و گفت که طالبان مانع کار آنها نخواهد شد.