بلینکن: امریکا حضور دیپلوماتیک‌اش را در افغانستان به حالت تعلیق در آورده

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفته که همه دیپلومات‌های امریکایی، کابل را ترک کردند و کشورش حضور دیپلوماتیک خود در افغانستان را به حالت تعلیق در آورده است.

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در سخنرانی دیشب خود پس از این که آخرین سرباز امریکایی پس از ماموریت دو دهه افغانستان را ترک کرد، گفت که نیروهای کشورش کابل را ترک کردند، اما به گفتۀ او فصل جدیدی از مشارکت امریکا با افغانستان آغاز شده.

ایالات متحده امریکا و متحدانش از ۱۴ اگست به این‌سو بیش از ۱۲۲ هزار نفر را از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل انتقال دادند، اما براساس گزارش مرکزخبر رادیو آزادی هنوز هم هزاران افغان که در ماموریت دو دهه‌ای امریکا در افغانستان همکاری کرده بودند و واجد شرایط برای منتقل شدن بودند، نتوانستند کشورشان را ترک کنند.

دلیلش ازدحام بیش از حد و هرج و مرج در میدان هوایی کابل خوانده شده.

نمایی از میدان هوایی کابل

اما بلینکن گفته که امریکا در همکاری با متحدان و شرکای خود به تلاش‌هایش برای کمک به امریکایی‌ها، اتباع خارجی و افغان‌های در معرض خطر، پس از بازگشایی میدان هوایی کابل ادامه خواهد داد.

به گفتۀ بلینکن کمتر از ۲۰۰ شهروند امریکایی در افغانستان باقی مانده اند اما به گفتۀ او احتمالا نزدیک به صد تن آنها خواهان ترک افغانستان اند.

وزیر خارجه امریکا افزوده که طالبان باید تعهد خود برای اجازه سفر به کسانی را که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، عملی سازند.

به گفتۀ او، طالبان نباید در پی انتقام جویی از دشمنان سابق خود باشند، آنها حقوق بشر و حقوق زنان را رعایت کنند و اجازه ندهند که این کشور یکبار دیگر به پایگاه تروریسم بین‌المللی مبدل شود.

بلینکن افزود: "طالبان تعهد کرده اند که نمی‌گذارند گروه‌های تروریستی به شمول القاعده و دشمن خود طالبان، شاخه خراسان گروه دولت اسلامی برای فعالیت‌های بیرونی که تهدید را متوجه ایالات متحده و متحدان ما کرده می‌توانند، از افغانستان به عنوان یک مرکز استفاده کنند. ما آنان را به این تعهد پاسخگو قرار خواهیم داد."

ایالات متحده امریکا همچنین تعهد کرده که به فراهم آوری کمک‌های بشردوستانه به افغانستان از طریق سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های کمک رسان ادامه خواهد داد.

به گفتۀ انتونی بلینکن، امریکا در صورتی با حکومت به رهبری طالبان همکاری خواهد کرد که این حکومت منافع ایالات متحده را تامین، ثبات در افغانستان و منطقه را برقرار و از دستاوردهای دو دهه گذشته محافظت کند.

او گفته که هر گامی را که امریکا قرار است در قبال حکومت به رهبری طالبان در افغانستان بردارد، براساس عملی شدن تعهدات از سوی طالبان خواهد بود.

طالبان به دنبال به رسیمت شناخته شدن بین‌المللی اند و از نمایندگی‌های دیپلوماتیک خارجی خواسته اند که در افغانستان بمانند، از جمله ایالات متحده امریکا و متحدانش، اما اکثر کشورها سفارت‌های خود در افغانستان را در حال حاضر تعطیل کرده اند.