کریم خلیلی: از وارد شدن افغانستان به بحران جدید جلوگیری شود

کریم خلیلی٬ معاون اسبق ریاست جمهوری افغانستان

کریم خلیلی، معاون اسبق ریاست جمهوری افغانستان خطاب به طالبان گفته که از وارد شدن افغانستان به یک بحران جدید جلوگیری کنند.

آقای خلیلی بر اهمیت بقا و پایداری نظام سیاسی تأکید کرده و گفته که این اصل بدون مشارکت ملی و جا دادن به تنوعات سیاسی، فکری، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، تأمین و تضمین نمی‌شود.

هر چند زمان کمی به اعلام حکومت جدید از سوی باقی مانده، اما دیدگاه‌ها در پیوند به تشکیل این حکومت در بین سیاسیون متفاوت است.

به تازگی کریم خلیلی، معاون اسبق ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که یکی از دلایل اصلی بحران‌ها و جنگ‌ها در طول تاریخ افغانستان، انحصار قدرت از سوی جهت حاکم بوده است.

آقای خلیلی در صفحۀ فسبوک خود نوشته است که مردم افغانستان در ادوار مختلف تاریخ نشان داده‌اند که در استقلال‌خواهی و دفاع از عزت و حیثیت‌شان، پیروز میدان بوده؛ اما در ایجاد نظم سیاسی‌ و مدیریت روندهای ملی، نمرۀ موفقیت نداشته اند.

جنگجویان طالبان در کندهار

او افزوده که در این مرحلۀ حساس باید تمام جریان‌های سیاسی به ویژه طالبان که مدیریت اوضاع را در دست دارد باید از وارد شدن افغانستان به یک بحران جدید جلوگیری کنند.

آقای خلیلی بر اهمیت بقا و پایداری نظام سیاسی تأکید کرده و گفته که این اصل بدون مشارکت ملی و جا دادن به تنوعات سیاسی، فکری، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، تأمین و تضمین نمی‌شود.

این رهبر سیاسی با آن که اشارۀ خاصی به درگیری میان جبهۀ مقاومت به رهبری احمد مسعود و طالبان در پنجشیر نکرده، اما افزوده است، انتظار می‌رود که طرف‌های درگیر در چارچوب مصالح علیای کشور و در پرتو عدالت و همپذیری به جنگ جاری پایان داده و مسایل را از طریق تفاهم حل کنند.

این در حالیست که برخی سیاسیون و مقام‌های پیشین طالبان امروز پنج‌شنبه (۲ سپتمبر) در نشستی در کابل از خروج نیروهای خارجی از افغانستان استقبال کردند.

سیداکبر آغا، از مقام‌های پیشین طالبان می‌گوید که تجربۀ حکومت مشارکتی در گذشته نتیجه نداده و با توجه به شرایط کنونی نیازی به ایجاد حکومت عبوری نیست و باید یک حکومت همه‌شمول ایجاد شود.

سید اکبر‌آغا٬ عضو طالبان

اکبر آغا گفت: "در شرایط کنونی من فکر می‌کنم که ایجاد حکومت افغان شمول که خود طالبان هم گفته اند که ما حکومت افغان شمول ایجاد می‌کنیم حکومتی باشد که در آن افراد فاسد نباشند و تحت تاثیر طالبان نباشد."

طالبان نیز پیش از این گفته اند که خواستار حکومت همه‌شمول هستند.

مقام‌های این گروه روز پیش به رادیوی آزادی گفتند که بحث‌ها و مشوره‌ها در پیوند به ایجاد حکومت جدید به پایان رسیده و این اعلام به زودی اعلام خواهد شد.

اما مقام‌های امریکایی گفته اند که طالبان برای به رسمیت شناخته شدن، باید معیارهای قطنامۀ روز دوشنبۀ شورای امنیت سازمان ملل را عملی کنند.