شمار خبرنگاران و فعالان رسانه‌یی: مرتضی صمدی را رها کنید

مرتضی صمدی

خانواده مرتضی صمدی هنوز در انتظار آزادی او از بند طالبان استند.

مصطفی برادر مرتضی صمدی می‌گوید مادرش در انتظار دیدن فرزند جگر گوشه‌اش هر روز اشک می‌ریزد.

خانواده مرتضی ده روز می‌شود، هیچ اطلاعی از او ندارند.

به روایت برادر مرتضی، طالبان برای شان گفتند، حال او خوب است و به زودی رها خواهد شد: "مرتضی هنوز در بند است و آزاد نشده ما حتی نتوانستیم او را ببینیم یعنی امکان ملاقات را نداشت، اما برای ما وعده داده شده که او خوب است و به زودی آزاد خواهد شد اما اینکه چقدر می‌تواند این اطمینان قابل اعتماد باشد، نمی‌دانم."

مرتضی صمدی در ۱۶ سنبله، در جریان تظاهرات شماری از باشندگان هرات بازداشت شد، طالبان گفته بودند، او را به علت تحریک مردم برای اشتراک در این اعتراض بازداشت کردند.

مزتضی صمدی، عکاس خبرنگار ۲۱ ساله اهل هرات که عکس‌های او از جریان جنگ خیزش‌های مردمی با طالبان در این ولایت، خبرساز شده بود.

او دانشجوی سال سوم حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون هرات است و با رسانه‌های متعدد به عنوان عکاس خبرنگار آزاد همکاری داشته است.

طالبان گفته‌ بودند، او را به علت تحریک مردم برای اشتراک در تظاهرات هرات بازداشت کرده بودند.

اکنون مولوی شیراحمد عمار معاون والی طالبان در ولایت هرات به رادیو آزادی گفته است، "مرتضی به زودی آزاد می‌شود.

تظاهراتی که عصر ۱۶ سنبله مقابل ساختمان ولایت هرات صورت گرفت و با تیراندازی افراد طالبان متفرق شد، این تیر اندازی جان دو تن را گرفت و چهار معترض دیگر را زخمی کرد.

شماری از خبرنگاران و فعالان رسانه‌یی در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر با هشتگ مرتضی صمدی را رها کنید، از طالبان خواهان آزاد سازی او هستند.

واسع احمدی خبرنگار در ولایت هرات می‌گوید، رسانه و آزادی بیان نباید با چنین برخوردهایی محدود شود: "خواست خبرنگاران از امارت اسلامی این است که خبرنگاران را سرکوب، محدود و مقید نکند و بگذارد فعالیت‌های خود را انجام دهند، خبرنگاران وقتی یک مشکل در جامعه را به تصویر می‌کشند به نفع مردم و حتی امارت اسلامی است که آنان متوجه خلای مدیرتی خود می‌شوند و در سدد حل آن می‌شوند."

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌ها از زمان ورود طالبان به کابل تاکنون بیش از ۲۰ خبرنگار از سوی اعضای این گروه بازداشت، لت‌و کوب و یا هم تهدید شده‌اند.

در کنار آن، بخشی از یافته‌های نهاد دیدبان حقوق بشر و رسانه‌ها نشان می‌دهد که پس از تسلط طالبان در کشور ۱۵۳ رسانه در ۲۰ ولایت بسته شده‌اند.