"رسانه‌های آزاد در افغانستان با مشکلات جدی مالی روبه‌رو اند"

آرشیف، شماری از خبرنگاران در جریان پوشش یک نشست خبری در کابل

روزنامه اطلاعات روز یکی از رسانه‌های چاپی معتبر در افغانستان در سال ۱۳۹۰ ایجاد شد. این روزنامه در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، حکومتداری، اقتصادی و موضوعات اجتماعی به گونه مستقل و بی‌طرف کار می‌کند.

اما با تحولات جدید و آسیب دیدن رسانه‌ها، روزنامه اطلاعات روز نیز قربانی‌های زیادی داد.

پس از ۲۴ اسد به دلیل رکود اقتصادی، این رسانه مجبور شد فعالیت چاپی‌اش را متوقف و به گونه آنلاین کار کند.

ذکی دریابی، مدیر مسئول این روزنامه دیروز دوشنبه (۵ میزان) در صفحه فسبوکش نوشت که دختران رابعه در همکاهنگی با این روزنامه کمپاینی را برای جمع‌آوری پول برای بیرون رفت اطلاعات روز از بحران اقتصادی و بقای فعالیتش راه‌اندازی و درخواست همکاری کرده‌اند.

یکی از مسئولان نهاد حامی رسانه‌های آزاد (نی)، امروز سه‌شنبه (۶ میزان) به رادیو آزادی گفت که با سقوط نظام قبلی بیشتر رسانه‌ها منابع درآمد مالی مانند آگهی‌، پروژه‌های در زمینه زنان،‌ کودکان و نیروهای امنیتی را که تا ۹۰ درصد منابع آنها را تشکیل می‌داد، از دست دادند.

به گفته این نهاد، رسانه‌های زیادی مانند اطلاعات روز با شرایط مشابه روبه‌رو هستند، اما از ادامه کار این رسانه در چنین شرایط دشوار استقبال می‌کند.

نصیراحمد نوری، مسئول دادخواهی نی گفت که این نهاد انتظار دارد تا بستر مناسب اطلاع‌رسانی را برای رسانه‌ها در افغانستان مساعد سازد: "حکومت امارت در قبال رسانه‌ها باید رویکردی را در نظر بگیرد تا بستر مناسبی برای فعالیت رسانه‌ها مساعد شود تا دستاوردهایی که در گذشته مانند آزادی بیان قلمداد می‌کردیم، از دست نرود و صدای رسانه‌ها خاموش نشود. انتظار داریم که در این زمینه توجه بیشتر را حکومت امارت اسلامی روی دست گیرد تا رسانه‌ها فعالیت داشته باشند."

چالش‌های مالی در رسانه‌ها سبب شده تا بیشتر خبرنگاران معاش دریافت نکنند یا وظایف‌شان را از دست بدهند.

دانش کروخیل، رئیس عمومی خبرگزاری پژواک به رادیو آزادی گفت که مشکلات مالی اطلاعات روز را نگران‌کننده است. او افزود که بیشتر رسانه‌ها با چالش‌های مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. به گفته آقای کروخیل، کارمندان در بعضی رسانه‌ها تا دو ماه حقوق نگرفته‌اند.

او گفت: "رسانه‌ها که تمام فعالیتش توسط بانک‌ها بود، متاسفانه بانک‌ها به شکل نورمال کار نمی‌کنند و معاشاتی که توسط بانک‌ها برای خبرنگاران پرداخت می‌شد با چالش مواجه است و بیشتر رسانه‌ها دو ماه می‌شود که به خبرنگاران معاش نداده‌اند و از لحاظ اقتصادی خبرنگاران با مشکلات جدی روبه‌رواند."

از سوی دیگر بلال کریمی عضو دفتر مطبوعاتی طالبان در صحبت با رادیو آزادی گفت که طرزالعمل واضح برای حمایت از رسانه‌های که با بحران‌های اقتصادی مواجه‌اند روی دست ندارند،‌ اما در آینده در بخش آزادی بیان مطابق ارزش‌های اسلامی و منافع ملی همکاری‌های‌شان را با رسانه‌ها ادامه خواهند داد.

بلال کریمی افزود: "امارت اسلامی همکاری با رسانه‌ها را در پروسیجر خود دارد، اما در مورد برنامه‌ها که توسط آن رشد و فعالیت رسانه‌ها تنظیم شود کدام طرزالعمل واضح برای ما داده نشده است."

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، تا اکنون ۱۵۳ رسانه به دلیل مشکلات اقتصادی و امنیتی فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف کرده‌اند.

رادیو آزادی خواست در مورد راه اندازی کمپاین جمع آوری پول برای ادامه کار روزنامه اطلاعات روز نظر مسئولان این رسانه را نیز داشته باشد، اما موفق نشد.