اداره هوانوردی: میدان هوایی کابل در یک سال می‌تواند به حالت نخست بر گردد

یکی از نیروهای گروه طالبان در کنار یک طیاره شرکت هوایی آریانا در میدان هوایی بین‌المللی کابل.

اداره مستقل هوانوردی افغانستان می‌گوید در صورت حمایت مالی می‌تواند میدان هوایی بین‌المللی کابل را در یک سال به حالت نورمال برگرداند.

در حال حاضر از میدان هوایی بین‌المللی کابل پرواز‌های محدود داخلی و خارجی انجام می‌شوند و هنوز هم برای پروازهای کامل آماده نشده است.

غلام جیلانی سرپرست معینیت عملیاتی این اداره در مصاحبه با شبکه تلویزیونی چین گفته است کارهای بازسازی این میدان تا حدی تکمیل شده، اما سیستم رادار که برای هر میدان مهم است از بین رفته و در حال حاضر به دلیل نبود این سیستم پیلوتان به وسیله چشمان شان روند پروازها را مشاهده می‌کنند.

میدان بین‌المللی حامد کرزی

وی همچنین گفت فعال‌سازی دوباره سیستم رادار به حمایت مالی نیاز دارد.

به گفته آقای جیلانی در صورت فراهم شدن امکانات مالی این سیستم ظرف یک سال و در غیر آن یک‌ونیم الی دو سال بازسازی می‌شود: "مسئله ترمیم میدان تحت کار است که آنهم به کمک مالی نیاز دارد اگر ما کمک مالی را بدست آوریم این میدان ظرف یک سال آماده پرواز می‌شود در غیر آن به یک‌ونیم الی دو سال زمان نیاز دارد تا به شکل معیاری بازسازی گردد."

به گفته مسئولان اداره هوانوردی، حکومت قبلی بخاطر ساخت سیستم رادار جدید با فرانسه تفاهم کرده بود که ۱۸ ماه زمان می‌گرفت اما به دلیل تغییر نظام عملی نگردید.

پیش از این گفته شده بود بخاطر بازسازی و دوباره فعال سازی سیستم‌های میدان هوایی بین‌المللی کابل، قطر و ترکیه همکاری کرده است.

از سویی هم به تازگی طالبان در مورد حریم هوایی افغانستان ابراز نگرانی کرده و امریکا را متهم به استفاده غیرقانونی از آن کرده است.

طالبان روز سه‌شنبه هفته جاری با نشر خبرنامه‌ای گفتند که پرواز طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی در فضای افغانستان خلاف قوانین بین‌المللی و تعهدات آن می‌باشد. طالبان از امریکا خواسته به تعهدات خود پابند باشد و بربنیاد قوانین بین‌المللی عمل کند تا از عواقب بد جلوگیری شود.

رادیو آزادی تلاش کرد تا یک بار دیگر در مورد پرواز طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی در فضای افغانستان نظر مقام‌های طالبان را داشته باشد اما موفق نشد.

طالبان این خبرنامه را در حالی منتشر کرده اند که سخنگوی وزارت خارجه امریکا هفته گذشته گفت که بخاطر استفاده از حریم هوایی افغانستان به اجازه طالبان نیاز نیست.

امریکا ماه گذشته توسط طیاره‌های بی‌سرنشین به کابل و ننگرهار حملات کرد.

مقام‌های امریکایی تایید کردند که در ۲۹ اگست سال روان میلادی در اثر حملات طیاره‌های بی‌سرنشین در کابل ۱۰ فرد ملکی کشته شدند.