امریکا: صحت بودن فهرست مسافران 'طیاره افغانستان' را بررسی می‌کنیم

یک طیاری مسافربری در میدان بین‌المللی ابوظبی

وزارت خارجۀ امریکا می‌ گوید، صحت لیست مسافران طیاره را که بیش از ۱۰۰ تن را از افغانستان تخلیه کرده، بررسی می‌ کند.

وزارت امور خارجۀ امریکا می گوید، ایالات متحده در تلاش است تا صحت لیست مسافران طیاره چارتر اخیر را که بیش از ۱۰۰ شهروند و دارندگان اقامت دایمی امریکا را از افغانستان تخلیه کرده اند، بررسی کند.

خبرگزاری رویترز از قول یک سخنگوی این وزارت می نویسد که سفارت امریکا در امارات متحدۀ عربی بدون وقفه در حال بررسی صحت لیست مسافران است و این کار در هماهنگی با ادارۀ گمرک و حفاظت از سرحدات امریکا که در محل قرار دارند، صورت می گیرد.

این حرکت به خاطر آن صورت می گیرد تا اطمینان حاصل شود که همۀ مسافران قبل از اینکه به آنها اجازۀ پرواز به ایالات متحدۀ امریکا داده شود ،مورد بررسی همه جانبه قرار گرفته اند و انتظار می رود که مسافران بزودی به سفر‌شان ادامه دهند.

شماری از مسافران تخلیه شده از افغانستان در میدان هوایی ابو ظبی

گفته می شود که در حال حاضر اسناد کسانیکه به خارج از افغانستان سفر می کنند، توسط وزارت داخلۀ طالبان و کشورهایی که به آنها ویزه و اجازۀ سفر داده اند، مورد بررسی قرار داده می شود.

فرهاد پیرزاد سرپرست ریاست امنیت هوانوردی وزارت هوانوردی و ترانسپورت طالبان است. او در این مورد به رادیو آزادی گفت: "مسافرانی که از افغانستان می برآیند، در بخش امنیت هوانوردی، تمام قوانین ملی و بین‌المللی مطابق به ستندرد ها، بالای‌شان قابل تطبیق است."

برایان سترن بنیانگذار نهاد غیرانتفاعی پروژۀ دینامو این پرواز را از کابل اجاره کرده، روز سه شنبه گفت که ادارۀ گمرکات و حفاظت سرحدی وزارت امنیت داخلی امریکا، اجازۀ فرود این پرواز چارتر را در ایالات متحده رد کرده است.

برایان سترن در یک مصاحبه گفته که مقامات میدان هوایی ابوظبی در امارات متحده عربی یک شخص را در بین افراد تخلیه شده از افغانستان، به حیث "مشکل" معرفی کرده اند.

به گفتۀ سترن به این شخص گفته شده که او نمی تواند پرواز کند و از لیست پرواز خارج ساخته شده است.

نهاد غیرانتفاعی پروژۀ دینامو یک طیارۀ شرکت خصوصی کام ایر را اجاره کرده و این گروه ۱۱۷ نفری به شمول ۵۹ کودک را به میدان هوایی ابوظبی در امارات متحدۀ عربی رسانیده است.