واکنش‌ها به حمله خونین کندز؛ گاسمن: جهان نباید نگاهش را از افغانستان دور کند

مسئولیت حمله کندز را گروه داعش به عهده گرفت

حمله در شهر کندز که ده ها قربانی و زخمی بر جای گذاشت، با واکنش‌های جدی به همراه شده.

پتریشا گاسمن مسئول بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر شام گذشته (۱۶ میزان) به رادیو آزادی گفت که چنین رویدادها نشان می‌دهند که اقلیت‌ها به ویژه شیعیان در افغانستان با خطر روبرو اند: "بمبگذاری تکان‌دهنده در مسجد گذر سید آباد کندز، نشان می‌دهد که جان افغان‌ها تا چه حد با خطر روبرو است، به ویژه تهدید برای شیعیان واقعی است. این اقلیت در سال‌های گذشته هدف حملات مرگبار در افغانستان قرار گرفته و هیچ‌کس هم برای آن پاسخگو قرار نگرفته. جهان نباید نگاهش را از افغانستان دور کند. برای اقلیت شیعه، جنگ پایان نیافته."

پتریشا گاسمن مسئول بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر

همزمان دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" گفته که خیلی از تلفات سنگین در نتیجه حمله بر مسجد سید آباد کندز، نگران شده است. به گفته یوناما، حمله دیروز جمعه (۱۶ میزان) سومین رویداد مرگبار در جریان یک هفته در مراسم مذهبی بود.

یکشنبه گذشته (۱۱ میزان) حملۀ در نزدیک مسجد عیدگاه کابل رخ داد و مسئولیت آنرا وابسته های گروه دولت اسلامی معروف به داعش پذیرفتند.

روز چهارشنبه در یک مدرسۀ ولایت خوست حمله صورت گرفت که تا اکنون مسئولیت آنرا کسی نپذیرفته.

آخرین هم با تلفات خیلی بزرگ دیروز جمعه در کندز رخ داد که در آن افراد غیر نظامی زیادی قربانی شدند.

گروه دولت اسلامی معروف به داعش مسئولیت حمله دیروز (۱۶ میزان) در ولایت کندر را پذیرفته.

شاخۀ خراسان این گروه در صفحه تلگرامش نوشته که یک انتحار کنندۀ وابسته به داعش، مواد انفجاری بر بدنش را هنگام ادای نماز مردم در مسجد منفجر کرد.

گروه دولت اسلامی در یک پیام دیگر گفته که حمله کننده از مسلمان‌های اویغور چین بود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در پیام‌های در توییتر، این رویداد را شدیداً نکوهش کرده و آنرا جنایتی در ادامهٔ کشتارهای هدفمندانهٔ شیعیان و هزاره‌ ها در این‌کشور دانسته است.

حسین داد رضایی از باشنده‌های سید آباد شهر کندز چشم دیدش را در مورد این رویداد شریک ساخته: "در گلکاری مشغول بودیم که خطبه به پایان رسید و صدای انفجار را شنیدیم. دیگر چیزی نفهمیدم. آمدیم و دیدیم که مسجد در حالی که پُر بود، فرو ریخته بود. معلوم هم نبود که تلفات در کدام حد بوده. تا حالا تعداد تلفات معلوم نیست."

رویداد دیروز پس از آنکه نیروهای امریکایی و ناتو افغانستان را به صورت کامل ترک کردند، بالا ترین تعداد تلفات را داشته.

در جریان ادای نماز جمعه، مسجدها در افغانستان خیلی مزدحم می‌شوند و به همین دلیل تلفات انفجار دیروز تکاندهنده عنوان شده.

ذبیح الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته که انفجار دیروز با جدیت دنبال خواهد شد و سخت ترین مجازات در انتظار عاملان آن خواهد بود.

خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش می‌دهد که اکنون رهبری طالبان با تهدید فزاینده وابسته های گروه دولت اسلامی معروف به داعش روبرو شده.

این گروه که خودش را شاخه خراسان دولت اسلامی می‌نامد، مسئولیت چندین انفجار به شمول حمله انتحاری ۲۶ اگست در میدان هوایی کابل را پذیرفته است.

در آن رویداد که در آخرین روز های عملیات تخلیه از میدان هوایی کابل صورت گرفت، نزدیک به ۲۰۰ تن به شمول ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند.