سینماگران افغان خواستار کمک جامعۀ جهانی برای ادامۀ کارشان شدند

آرشیف٬ یکی از سینماهای شهر کابل

شماری از سینماگران در افغانستان خواستار کمک جامعۀ جهانی برای ادامۀ کارشان شدند.

سینماگرانی که پس از تسلط طالبان بر افغانستان نتوانسته اند کشور را ترک کنند، نگران آینده و سرنوشت فعالیت‌های‌‌شان هستند.

شماری از این سینماگران به روز جمعه (۱۵ اکتوبر) در یک نشست خبری‌ در کابل خواستار کمک جامعۀ جهانی به سینماگران باقی مانده در افغانستان شدند.

سید ابوالفضل عبداللهی، یکی از مستندسازان و سینماگران افغانستان در این نشست گفت که کمک‌هایی که در ۲۰ سال گذشته به سینماگران و فلم‌سازان ادامه داشتند، قطع شده و آنان در بی‌سرنوشتی کامل به سر می‌برند.

به گفتۀ آقای عبدالهی، طالبان به سینماگران زن اجازۀ فعالیت را نمی‌دهند و با این وضعیت اگر کارشان هم ادامه یابد، ناقص خواهد بود: "هنرمندان و سینماگران از فعالیت‌های هنری‌شان چیزی بیرون داده نمی‌توانند و نمی‌توانند که فعالیت‌های خود را ادامه دهند و همچنین در بخش‌های مختلف بازیگری زنان برای‌شان اجازۀ فعالیت داده نمی‌شود."

اصغر خلیلی، یکی فلمسازان افغانستان می‌گوید که سینماگران در دو ماه گذشته بارها برای جواز فعالیت به وزارت اطلاعات و فرهنگ مراجعه کردند، اما هیچ جوازی دریافت نکرده‌اند.

به باور آقای خلیلی، با توجه به محدودیت‌هایی که طالبان وضع می‌کنند، سینماگران نمی‌توانند که به کارشان ادامه دهند: "از جامعۀ جهانی تقاضا می‌کنیم، همین‌طوری که در ۲۰ سال گذشته تمام فلمسازان و خود ما را حمایت و پشتیبابی می‌کردند، باز هم زحمت بکشند و فکری برای تمام فلسمازان، هنرمندان، بازیگران و مستندسازان داشته باشند."

این سینماگران در بیانه‌ای گفته اند که با منع شدن فعالیت‌های سینماگران از سوی دولت کنونی، منع حضور بانوان در این عرصه و تهدیدهایی که وجود دارند، فعالیت‌های هنرمندان مانند گذشته نخواهد شد.

آنان از جامعۀ جهانی و تمویل کنندگان بیرونی هنر سینما در افغانستان می‌خواهند که یا زمینۀ ادامۀ فعالیت آنان را فراهم کنند و یا هم در راستای انتقال آنان به بیرون از افغانستان کمک کنند.

طالبان به پرسش‌های رادیوی آزادی در مورد نگرانی‌های سینماگران و هنرمندان پاسخ ندادند، اما پس از حاکمیت این گروه در افغانستان حضور بانوان در رسانه‌ها خیلی محدود شده و حتا در برخی رسانه‌ها هیچ بانویی فعالیت نمی‌کند.

همچنین در دور نخست حاکمیت طالبان در افغانستان خبری از سینما و فعالیت‌های هنرمندان نبود و هیچ رسانه‌‌یی به استثنای تلویزیون ملی که برای ساعات محدودی به پخش و نشر فعالیت و برنامه‌های دولت طالبان می‌پرداخت، در افغانستان فعالیت نمی‌کرد.

با این وجود تا به حال روشن نیست که رویکرد طالبان این بار با سینما و فعالیت‌های هنری در افغانستان چگونه خواهد بود.