انعکاس رویداد خونین کندهار در شماری از روزنامه های جهان

شماری از روزنامه های جهان

روزنامه نیویارک تایمز مطلبی را در مورد انفجار نیرومند در ولایت کندهار نشر کرده.

در مطلب آمده که این دومین هفتۀ پی هم است که هنگام ادای نماز جمعه در مسجد‌های شیعیان انفجار صورت صورت می‌گیرد.

روزنامه به نقل از گواهان رویداد می‌نویسد که چند انفجار انجام شده.

سید محمد علی، نمازگزاری که در رویداد کندهار زنده مانده به نیویارک تایمز گفته است که همه جا جسد‌ها دیده می‌شدند و شمردن جان باختگان برایش دشوار بود.

روزنامه به نقل از علی افزوده است که نمی‌داند رویداد به اثر انفجار ماین مقناطیسی رخ داد یا حملۀ انتحاری.

شمار تلفات رویداد در کندهار، دیروز جمعه لحظه به لحظه افزایش می‌یافت.

نیویارک تایمز می‌نویسد که پس از خروج نیروهای کشور‌های غربی از افغانستان، طالبان به مردم وعدۀ برقراری امنیت دادند، اما به نوشتۀ روزنامه، به نظر می‌رسد که عملی کردن این تعهد با گذشت هر روز برای طالبان مسلح دشوار می‌شود.

یک مسجد شیعیان در کندز نیز هفتۀ گذشته صحنۀ انفجار نیرومندی بود که در آن پنجاه تن کشته و بیش از یکصد و چهل تن دیگر زخمی شدند، رویدادی که مسئولیتش را گروه دولت اسلامی یا داعش پذیرفت.

نیویارک تایمز می‌نویسد که اگر انفجار در کندهار نیز کار داعش باشد، نشان می‌دهد که این گروه در حال قوی شدن است.

روزنامۀ وال استریت ژورنال با اشاره به انفجارِ روز جمعه در کندهار نوشته است که در ولایتی که مرکز مهم طالبان پنداشته می‌شود، ده‌ها تن کشته شدند.

روزنامه به نقل از یک نجات یافتۀ این رویداد که نامش را ذکر نکرده نوشته است که پس از ختم نماز صدای تیراندازی را شنید و سپس در داخل مسجد انفجار رخ داد.

روزنامه می‌نویسد که پس از خروج کامل نیروهای امریکایی در ماه آگست سال روان میلادی از افغانستان، کندهار روز جمعه صحنۀ نخستین انفجار بزرگ بود.

شماری از سازمان‌ها و مردم در مورد این رویداد نیز واکنش نشان داده اند، از جمله دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما.

این اداره با پخش خبرنامه‌ای گفته است که هراس افگنی در افغانستان روان است.

یوناما در ادامه حمله‌ها بر مکان‌های مذهبی و عبادتگاه‌ها را شدیداً نکوهش کرده و گفته است که عاملان آن باید محاکمه و مجازات شوند.

آن سو در دوحه، مارکوس پوتزل، سفیر جرمنی برای افغانستان نیز رویداد مرگبار در کندهار را نکوهش کرده.

او در خبرنامه‌ای گفته است، حالا که فرصت برقراری صلح در افغانستان میسر شده، اینگونه حمله‌های دردناک باید بی‌درنگ متوقف شوند.