تأکید امیرخان متقی و وانگ یی بر اهمیت گسترش روابط افغانستان و چین

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان

حکومت طالبان می گوید که امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ این حکومت و وانگ یی، وزیر خارجۀ چین بر اهمیت گسترش روابط افغانستان و چین تأکید کردند.

ذبیح الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان گفت که در دیدار امروز در شهر دوحه بر تشکیل چند کمیته توافق شد.

آقای مجاهد افزود: "یک کمیته موضوعات سیاسی را تعقیب می کند، کمیتۀ دوم برای ایجاد همکاری ها و تفاهم ها میان افغانستان و چین تشکیل می شود و کمیتۀ سوم در موارد اقتصادی و تطبیق پروژه های چین در افغانستان و همچنان همکاری چین در بخش استخراج [معادن] کار می کند تا به اقتصاد افغانستان سود برسد."

بر اساس اعلامیۀ طالبان، متقی به وانگ یی اطمینان داد که هیچ گاه از خاک افغانستان علیه کشور های دیگر بشمول چین استفاده نخواهد شد.

چین نگران است که مبادا جنگجویان اویغور از قلمرو افغانستان تهدید را متوجه چین کنند.

در جریان این دیدار، متقی به همتای چینی اش یک مقدار «جلغوزه» هدیه داد.

وانگ وین بن، سخنگوی وزارت خارجۀ چین دیروز در نشست خبری گفت که گفت‌وگو با نمایندگان طالبان، فرصتی را برای تبادل عمیق نظریات در بارۀ اوضاع افغانستان و نگرانی های مشترک فراهم خواهد کرد.

وین بن افزوده است که از ماه آگست امسال به این سو، اوضاع در افغانستان به گونۀ بنیادی تغییر کرده و مردم افغانستان فرصت تاریخی دارند که در بارۀ سرنوشت کشور شان به گونۀ مستقل تصمیم گیرند.

چین از طالبان خواسته است که گذرگاه های مرزی را باز نگهدارند و نیز پیشنهاد کمک بشری ۳۱ میلیون دالری به افغانستان کرده.