امرالله صالح زلمی خلیل‌زاد را 'معمار طرح بزرگ فریب' خواند

امرالله صالح، معاون اول محمد اشرف غنی، رئیس جمهور برکنار شدۀ افغانستان، زلمی خلیل زاد، نمایندۀ ویژۀ پیشین ایالات متحده برای صلح این کشور

امرالله صالح، معاون اول محمد اشرف غنی، رئیس جمهور برکنار شدۀ افغانستان، زلمی خلیل زاد، نمایندۀ ویژۀ پیشین ایالات متحده برای صلح افغانستان را «معمار طرح بزرگ فریب» خوانده.

آقای صالح امروز در تویتر نوشت که خلیل‌زاد از لحاظ استراتژیک با جمهوریت همچون بز قربانی رفتار کرد و در لحظۀ ذبح به آن اهمیت قائل شد.

او افزوده است که مصاحبه‌ها به گفته‌اش «بوی ناخوشایند» این شکست را از بین برده نمی تواند.

امرالله صالح پس از آن که محمد اشرف غنی افغانستان را ترک کرد، خودش را سرپرست مقام ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد و به جبهۀ مقاومت ملی در ولایت پنجشیر پیوست.

خلیل‌زاد در این هفته در صحبت با شماری از رسانه‌ها از مأموریتش در افغانستان دفاع کرد.

او هرچند امریکا را در بخش تأمین دموکراسی در افغانستان ناکام خواند، اما افزود که به اهداف‌شان در مبارزه علیه تروریزم دست یافته اند.

او گفت که امریکا فشار کافی بر اشرف غنی وارد نکرد، کسی که به گفته‌اش علاقمند ماندن در قدرت بود.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در هژدهم آکتوبر اعلام کرد که خلیل‌زاد از سمتش کنار می رود و توماس ویست جانشین او می شود.

خلیل زاد گفت‌وگو کننده‌های امریکا در مذاکرات با طالبان در شهر دوحه را رهبری می‌کرد.

او در سال ۲۰۱۸ به عنوان نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان به کار گماشته شد، زمانی که دونالد ترمپ، رئیس جمهور پیشین امریکا در تلاش بود جنگ در افغانستان را از راه مذاکره پایان بخشد.