اتاق تجارت:‌ در هر ۱۵روز یک محموله کالا وارد افغانستان می‌شود

آرشیف، یک محموله تجاری افغانستان در بندر چابهار

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می گوید پس از حاکمیت طالبان بر کشور در هر ۱۵ روز یک کشتی بزرگ که ظرفیت انتقال دوصد کانتینر کالا را دارد طریق بندر چابهار به افغانستان وارد می شود.

یونس مومند معاون این اتاق امروز به رادیو آزادی گفت در این کانتینرها بیشتر مواد خوراکی مانند شکر، روغن و دیگر نیازمندی‌ها بیشتر از امارات متحده عربی وارد می شود.

آقای مومند می گوید در زمان حکومت پیشین در هر ده روز بیش از دوصد کانتینر کالای تجارتی از طریق کشتی بزرگ به افغانستان میامد.

آقای مومند می افزاید هر چند در مقایسه با حکومت قبلی کاهش چندانی در واردات رونما نگردیده، اما این بندر حال حاضر ظرفیت قابل ملاحظه را برای انتقال اموال تجارتی ندارد و باید برای بلند بردن ظرفیت آن کار صورت گیرد.

پیش از این ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته بود با مقام های ایرانی توافق شده که برای انتقال کالای تجارتی افغانستان به ویژه میوه خشک از طریق بندر چابهار توافق صورت گرفته است.

بندر چابهار ارزان ترین و نزدیک ترین مسیر ترانزیتی برای دسترسی افغانستان به آب های بین المللی و وصل شدن به مسیرهای ترانزیت جهانی است.

حکومت های افغانستان هند و ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به افتتاح این بندر برای داد و ستد تجارتی توافق کردند.