باشنده‌گان ولایت ارزگان خواهان دستگیری فروشنده‌گان مواد مخدر اند

باشنده گان ولایت ارزگان خواهان دستگیری فروشنده گان مواد مخدر اند.

باشنده گان ولایت ارزگان خواهان دستگیری فروشنده گان مواد مخدر اند.

یک موسسه خارجی به نام (INL) برای نخستین بار یک مرکز بیست بستر تداوی معتادان مواد مخدر را در ترینکوب مرکز ولایت ارزگان ایجاد کرد.

قدرت الله محمدی رییس این مرکز تداوی معتادان میگوید، معتادان مواد مخدر برای ۴۵ روز بگونه مجانی در این مرکز بیست بستر تداوی می شوند و کارمندان آن برای یک سال معتادان تداوی شده را زیر نظر خواهند داشت، تا دوباره به مواد مخدر رو نیاورند.

آقای محمدی می افزاید: "مرکزی را که ما فعال می سازیم، هر معتاد مواد مخدر برای ۴۵ روز در آن تداوی خواهد شد. بعد از آن معتاد برای یک سال در منزل خود توسط کارمندان ما نظارت خواهد شد. حال مرکز ما تنها بیست بستر دارد، اما اگر کارهای ما خوبتر به پیش رفت و تقاضای مردم هم بیشتر شد، در آینده ظرفیت آن را به هفتاد بستر افزایش خواهیم داد و شعبه های آن را در ولسوالی های نیز ایجاد خواهیم کرد."

آرشیف، یک مرکز ترک معتادین مواد مخدر

هرچند ارقام تازه در رابطه به شمار معتادان مواد مخدر در ولایت ارزگان در دست نیست، اما سال گذشته در زمان حاکمیت حکومت قبلی نهادهای دولتی شمار معتادان مواد مخدر در این ولایت را بیست و پنج هزار تن تخمین کرده بود.

اعضای خانواده معتادان مواد مخدر در ولایت ارزگان از ایجاد این مرکز استقبال می کنند.

اسماء ۳۷ ساله که شوهرش از چند سال به اینسو به مواد مخدر معتاد است، میگوید، از زمانی که شوهرش به مواد مخدر معتاد شده، وی را بار بار مورد خشونت فزیکی قرار داده و تعداد زیادی از وسایل خانه را نیز در بدل مواد مخدر به فروش رسانده است.

اسماء از حکومت طالبان میخواهد که جلو کشت کوکنار را بگیرند و به گفته وی مراکز فروش مواد مخدر در شهر ترینکوت را مسدود کند.

او می افزاید: "خواست ما از طالبان این است که فروشنده های مواد مخدر را دستگیر کنند، طالبان توان این کار را دارند. در ترینکوت هیرویین به فروش می رسد، آنان معتادان مواد مخدر و فروشنده گان هیرویین را اینجا می آورند و دوباره رهای شان می کنند. اگر میخواهند که مواد مخدر را نابود سازند، خانه یکی آنان را ضبط کند، پول شان را بگیرند و فروشنده مواد مخدر را هم زندانی سازند."

در روز نخست آغاز به کار این مرکز چندین معتاد با رضایت خود شان به این مرکز مراجعه کرده اند، تا بستری و تداوی شوند.

آرشیف، شماری از معتادین

نور احمد که به هدف ترک اعتیاد به این مرکز آمده، میگوید، اگر حکومت مانع فروش مواد مخدر نشود، ایجاد این مرکز دردی را دوا نخواهد کرد.

او افزاید: "ما از مسوولان میخواهیم که نخست باید کسانی را دستگیر کنند که بالای ما مواد مخدر را به فروش می رسانند، زیرا اگر من صحت و سالم از این مرکز بیرون شوم، فروشنده گان مواد مخدر ما را تشویق می کنند که دوباره از آن استفاده کنیم. دولت باید برای ما زمینه کار را فراهم سازد، چون اگر فرصت کار نباشد، این جوانان مجبور خواهند شد از روی بیکاری بار دیگر به مواد مخدر رو بیاورند."

مسوولان محلی حکومت طالبان در ارزگان تعهد می کنند که برای افراد تداوی شده زمینه کار را فراهم خواهند ساخت.

حافظ از مسوولان مقام ولایت ارزگان به رادیو آزادی گفت، عملیات برای دستگیری فروشنده گان مواد مخدر در این ولایت آغاز شده و در هفته های آینده ادامه خواهد یافت.

او می گوید: "انشالله زمینه کار فراهم خواهد شد، با گذشت هر روز نظام بسوی بهبود در حرکت است. ما حال استخبارات و پولیس را در اختیار داریم. ما به همه آنان وظیفه سپرده ایم که جلو فروشنده گان مواد مخدر را بگیرند. ما به تمامی خواسته های مردم توجه می کنیم."

ارزگان از جمله ۲۲ ولایتی است که به پیمانه زیاد در آن کوکنار کشت می شود و به دلیل دسترسی آسان و ارزان به مواد مخدر، تعداد معتادان هم در آن رو به افزایش است.

Your browser doesn’t support HTML5

باشنده‌گان ولایت ارزگان خواهان دستگیری فروشنده‌گان مواد مخدر اند