آغاز کمپاین سراسری واکسین ضد پولیو در افغانستان

افغانستان و پاکستان دو کشور محدود در جهان اند که فلج اطفال هنوز هم در آنجا رشه کن نشده.

مقام‌های وزارت صحت عامه افغانستان امیدوار اند که در کمپاین مبارزه با ویروس پولیو یا فلج اطفال حدود ده میلیون کودک زیر پنج سال این واکسین را دریافت خواهند کرد.

کمپاین سرتاسری واکسیناسیون پولیو امروز دوشنبه (۱۷ عقرب) در افغانستان آغاز می‌شود و قرار است برای چهار روز ادامه یابد.

داکتر قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامه حکومت طالبان در مورد آغاز کمپاین واکسیناسیون پولیو می‌گوید: "کمپاین سرتاسری واکسیناسیون پولیو در هشتم نومبر، مسجد به مسجد آغاز می‌شود. این کمپاین برای مدت چهار روز ادامه خواهد داشت و هدف این کمپاین این است که برای کودکان پایین‌تر از پنج سال قطره‌های واکسین پولیو داده شود."

افغانستان و پاکستان دو کشور محدود در جهان اند که فلج اطفال هنوز هم در آنجا رشه کن نشده.

دلیل عمده این امر مشکلات امنیتی در این دو کشور به ویژه در مناطق دور دست، روستا های صعب العبور و عدم علاقه برخی از مردم در تطبیق واکسین پولیو برای کودکان شان خوانده شده.

پیش از این از حملات مرگبار بر تیم‌های واکسیناسیون پولیو در افغانستان و پاکستان گزارش شده که روند تطبیق این واکسین در کودکان را با مشکل روبرو ساخته و میلیون‌ها کودک زیر پنج سال را از این واکسین محروم کرده.

نزدیک به چهار میلیون کودک افغان در چند سال اخیر به دلیل نگرانی‌های امنیتی از دریافت واکسین پولیو محروم شدند.

سازمان ملل متحد از تعهد طالبان برای همکاری کامل در زمینه کمپاین واکسیناسیون پولیو در سرتاسر افغانستان استقبال کرده.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید که یک فرصت بی‌سابقه برای ریشه کن ساختن ویروس پولیو در افغانستان به وجود آمده.

یونیسف از مردم خواسته که همۀ کودکان زیر پنج سال خود را واکسین پولیو کنند و دیگران را هم به این کار تشویق کنند.

تدروس ادهانوم گبریسوس رئیس سازمان صحی جهان

در نشست سران سازمان صحی جهان که دو هفته پیش برگزار شد، تدروس ادهانوم گبریسوس رئیس این سازمان پیش از پیش کمپاین واکسین پولیو را امیدبخش خواند: "از آغاز سال‌جاری تا کنون در افغانستان و پاکستان تنها دو مورد مثبت ویروس پولیو ثبت شده این کمترین موارد در تاریخ این دو کشور است. در ماه سپتمبر این فرصت را داشتم که به افغانستان سفر کنم خوشحالم که برای اولین بار در سه سال در آنجا کمپاین خانه به خانه واکسیناسیون ویروس پولیو آغاز خواهد شد و این ما را به امید جهان عاری از فلج اطفال نزدیک می‌سازد."

شمار موارد مثبت پولیو در افغانستان همه ساله رو به کاهش است و این امیدواری را ایجاد کرده که امسال با تطبیق درست این کمپاین ممکن این ویروس در افغانستان بگونۀ کامل ریشه کن شود.

آرشیف، کمپاین تطبیق واکسین پولیو در ولایت قندهار

سال گذشته ۵۶ مورد مثبت ویروس پولیو در افغانستان ثبت شده بود که اکثر آن در ولایت‌های سرحدی در جنوب در قندهار و در شرق در ننگرهار بوده.

به گفتۀ سازمان صحی جهان ویروس پولیو یک بیماری حاد و ساری بوده که اکثر اطفال کمتر از سن پنج سال را مصاب می‌سازد.

این ویروس سیستم عصبی را متضرر ساخته و بعضاً اطفال را فلج می‌کند.