خیمه سرد، شکم گرسنه؛ آمنه: صدای ما را به دفاتر خیریه برسانید

یونیسف ماه گذشته هشدار داده بود اگر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان رسانیده نشود فاجعه انسانی در این کشور رخ خواهد داد که بیشتر قربانیان کودکان خواهند  بود.

آمنه باشندۀ ولایت تخار خانم خانه است، او پسرش را که سرباز اردوی دولت پیشین افغانستان بود در نبرد هلمند از دست داده.

او می‌گوید عروس و یک نواسه‌اش را نیز در جنگ میان دولت پیشین و طالبان در ولسوالی خواجه غار این ولایت از دست داد.

اکنون او سرپرست شش فرزند پسرش است.

بزرگترین این کودکان شش سال دارد و خوردترین آن‌ها یکساله و هفت ماه شده است.

آمنه می‌گوید پول کرایه خانه نداشت و اکنون آواره شده و در پارک شهرنو کابل با چند زن جوان بیوه و کودکان زیرخیمه سرد زندگی می‌کند: "هیچ کمک کننده نیست، شب و روز گرسنه می‌گذرانیم، این کودکان را ببنید، تمام دار و ندار را فروختم و خوردیم، جای بودو باش نداریم، صدای ما را به دفترهای خیریه برسانید. در وضعیت بد قرار داریم."

اما آمنه از صدها نیازمندی است که می‌گوید، کمک‌ها برای آنان تا کنون رسانیده نشده است.

او گمان ندارد که روند توزیع این کمک‌ها شفاف باشد.

بحران اقتصادی روزافزون در افغانستان نگرانی‌های نهادهای کمک رسان را یک روز پی دیگر بیشتر می‌سازد.

نهادهای گونه گون بشردوستانه جهانی هم از بحران و فاجعه انسانی در این کشور هشدار می‌دهند.

بیشتر قربانیان این بحران زنان و کودکان خوانده شده اند.

چنان‌که دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد "اوچا" تازه به آن اشاره کرده است.

ایزابل موسارد کارلسن رئیس این نهاد در افغانستان در توییتی نوشته که، امروز از هر چهار زن باردار، یک زن و از هر دو کودک یک کودک در افغانستان به سوء تغذیه مبتلا اند.

آرشیف، کودکان مصاب به سوء تغذیه در یک شفاخانه قندهار

او نگاشته: "هر دو شخص یک تن آنان نمی‌داند وعده غذایی بعدی را چه‌گونه به دست آورد. از هر ۲ فرد در این کشور یک تن نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارد تا زنده بماند."

اوچا پیش از این هم در نخستین روزهای ماه روان در گزارشی گفته بود که ۱۸ ميليون و ۴۰۰ شهروند افغانستان در جريان سال ۲۰۲۱ ميلادی به کمک‌های بشری نياز خواهند داشت.

این نهاد سازمان ملل متحد هشدار داده بود در صورت نرسیدن این کمک‌ها این کشور با فاجعه انسانی که بیشتر قربانیان آن زنان و کودکان خواهند بود، روبه‌رو خواهد شد.

با این حال، شفاخانه صحت طفل اندراگاندی در کابل هم آمادگی برای اختصاص بیشتر بسترها در این شفاخانه برای کودکان سوء تغذیه گرفته است.

نورالحق یوسفزی رئیس این شفاخانه در گفت‌وگو با رادیوآزادی می‌گوید امسال بستر خالی در بخش بیماران سوء تغذیه نداشته اند این بیماری در کودکان و مادران افزایش یافته است: ​"امسال هیچ‌گاهی وارد سوء تغذیه ما بستر بیکار نبوده است، واقعات سوء تغذی رو به افزایش است، بیماران با حالات شدید با امراض متفرق مراجعه می‌کنند. ما یک مرکز جدید را ایجاد کرده ایم، روزانه حدود سی بیمار به این بخش مراجعه می‌کنند، بیمارانی که شدید هستند اینجا بستری می‌شوند متباقی در بخش دیگر سوء تغذیه برای رژیم درمان بستری می‌شوند. دلیل آن فقر است که طفل غذای کامل را نمی‌گیرد."

آرشیف، مریضان در شفاخانه صحت طفل اندراگاندی در کابل

آقای یوسفزی یگانه راه درمان و وقایه از بیماری سوء تغذیه کودکان را بلند بردن سطح آگاهی مادران، رسانیدن غذای مکمل برای کودکان و رعایت حفظ صحت می‌خواند.

افزون بر دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد "اوچا"، دیدبان حقوق بشر نیز پیشتر از اوضاع بد مادران و کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

یونیسف نیز ماه گذشته هشدار داده بود اگر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان رسانیده نشود فاجعه انسانی در این کشور رخ خواهد داد که بیشتر قربانیان کودکان خواهند بود.

رادیو آزادی خواست در پیوند با رسانیدن کمک‌ها دیدگاه طالبان را نیز داشته باشد، اما مقام‌های حکومت طالبان دستیاب نشدند.

پیش از این بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان گفته بود که جهان نباید روند توزیع کمک‌ها را سیاسی سازد و باید به رسانیدن کمک‌ها به افراد آسیب پذیر ادامه دهد.