حکومت طالبان: جامعه جهانی مسئول وضعیت بد کودکان در افغانستان است

یونیسف: نزدیک به ۱۴میلیون کودک در افغانستان به مواد خوراکی کافی دسترسی ندارند و بیشتر از یک میلیون دیگر با خطر جدی سوء‌تغذیه مواجه هستند.

حکومت طالبان می‌گوید، وضعیت کودکان در افغانستان آنقدر هم خراب نیست که شماری از نهاد‌های بین‌المللی در مورد آن تبلیغ می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت: "وضعیت آنقدر بد نیست که نهادهای بین‌المللی در مورد آن تبلیغ می‌کنند. جنگ در افغانستان از مدت‌ها جریان دارد مردم مشکل دارند و حالا اگر مشکلات هم زیاد است مسئول آن جامعۀ جهانی است زیرا آن نهاد‌های بشری و حقوقی آنها چنین یک صدای را بلند نکردند که به کودکان افغان کمک صورت گیرد."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

آقای مجاهد می‌گوید، برعکس به جای کمک، دارایی‌های افغانان مسدود شده و افغانستان تحت فشار قرار گرفته است.

امروز ۲۰ نوامبر مصادف است به روز جهانی کودک. صندوق کودکان ملل متحد "یونیسف" گفته است، سال روان برای کودکان افغان سیاه است و از این روز بزرگداشت نمی‌کند.

یونیسف بخاطر این روز را برای کودکان افغان سیاه گفته که به گفتۀ مسئولان آن، نزدیک به ۱۴میلیون کودک در افغانستان به مواد خوراکی کافی دسترسی ندارند و بیشتر از یک میلیون دیگر با خطر جدی سوء‌تغذیه مواجه هستند.

سازمان ملل متحد بارها وضعیت بشری در افغانستان را وخیم عنوان کرده و خواهان کمک‌‌ها به این کشور شده است.

بیشتر در این باره: یونیسف: اگر با افغانستان کمک نشود یک میلیون کودک در اثر سوء تغذیه جان خواهند داد


در کنار این برخی کمک‌های بشری به افغانستان رسیده اما گفته می‌شود که بسنده نیست.

صندوق کودکان ملل متحد "یونیسف" روز گذشته گفته که برای ۲۴ ساعت تمام صفحات اجتماعی خود را سیاه کرده و با این کار نشان می‌دهد که کوکان افغان بیشتر از هر زمان دیگر در بحران قرار دارند.

یونیسف هشدار می‌دهد، اگر جهانیان بخاطر کمک به کودکان افغانستان دست به کار نشوند، ممکن آنها در خطر ابتلا به امراض گونه‌گون مانند سرخکان و سینه و بغل به دلیل نبود غذای کافی قرار گیرند.

از سویی هم محب زغم، فعال حقوق کودکان می‌گوید وضعیت کودکان در افغانستان قابل نگرانی است.

وی نظام حاکم را مسئول این وضعیت می‌داند: "این که مسئولیت این وضعیت به کی بر می‌گردد روشن است که هر دولت مسئول تأمین کننده زندگی مردم خود است و هر حکومت مسئولیت دارد برای مردم خود خدمات و امکانات زندگی را فراهم کند و به همین دلیل نظام کنونی مسئول است."

به گفتۀ او، در جریان ۴۰ سال گذشته هم به دلیل جنگ دوامدار و وضعیت بد اقتصادی به وضعیت کودکان افغان چندان توجهی صورت نگرفته است.

پیش از این سازمان جهانی غذا گفته بود، پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری تا دو میلیون و دو صد هزار کودک در افغانستان به سوء تغذیه مبتلا خواهند شد.